Bara inte medborgarna får bestämma…

Statsminsitern har till slut uttalat sig i debatten om hans egna spionorganisation: FRA (Fredrik Reinfeldts Avlyssningscentral). Att riva upp FRA-lagen kommer inte på fråga men integritetsskyddet ska ökas genom juridiskt lappande under hösten. Men tro inte att du får något inflytande kära medborgare. Nejdå, hans excellens statsminsitern avser stänga in sig i ett slutet rum tillsammans med sossarna för att få till sina förbättringar.

regeringen kommer att sträva efter att göra de ändringar av lagen som ska läggas fram i höst i samråd med socialdemokraterna, och om s inte är intresserade av att samverka kommer förslagen att utformas på ett sätt som ”socialdemokraterna hade kunnat acceptera om de hade varit i regeringsställning”.
(SVDs ledarblogg)

Man kan undra vad statsministern menar, men det är inget konstigt. Uttalandet betyder bara att Reinfeldt ändå förstått något. Nämligen att FRA-fråga kan komma att kosta honom makten i nästa val. Eftersom han uppenbarligen inte kan tänka sig att lyssna på varken opinion eller sunt förnuft och ändra sig så tänker han istället tillgripa den politiska överhetens vapen nummer ett för att köra över befolkningen: den breda överenskommelsen. Rätt ofta brukar ”breda lösningar” ha en bra klang i svensk debatt, men jag har aldrig förstått varför. När regering och oposition sätter sig i ett slutet rum och gör upp i en fråga så berövar de samtidigt medborgarna möjligheten att påverka frågan i nästa val. Somliga kanske tycker att det är helt i sin ordning i en representativ demokrati, men om sossarna och alliansen kommer överens om en FRA-kompromiss vad ska vi som är emot lagen då rösta på 2010? Det blir ju som med EU där vi som inte är EU-kramare bara har att välja mellan kommunisterna och trädkramarna.

Nu är det ju precis det som är meningen med Reinfeldts tanke: att beröva motståndarna i väljarkåren ett reellt alternativ. En tillräckligt missnöjd liberal hade kanske lagt sin röst på S i dagsläget, men om de är med i båten kommer kanske rösten tillbaka till Allisansen trots allt. Finurligt tänkt Reinfeldt, men samtidigt avslöjar du skoningslöst att du skiter i medborgarnas åsikter och endast strävar efter den råa makten över oss. Vi är många som förstår det och kommer sprida det budskapet dina hundögon til trots. Dessutom skulle det förvåna mig om Mona Sahlin frivilligt ger bort ett så utmärkt vapen inför valrörelsen. Sahlin är en sopa på många sätt men jag gissar att hon har varit med för länge för att gå på en så enkel fint.

För övrigt så kan ni få putsa bäst ni vill på er lag. Integritetskränkningen sker när min kommunikation hanteras av FRAs dator. Eftersom både regering och FRA-chef fortsätter påstå att det fungerar på något annat sätt så kan jag tipsa om en väldigt illustrativ bild. Om överheten trots denna fina illustration inte begriper kritiken kan jag bara dra slutsatsen att de antingen är imbecilla eller har oärligt uppsåt. Tyvärr lutar jag åt det senare.

För mig är det fortsatt enkelt hur jag ska bete mig i valduellen 2010: jag avser dra blankt och visa att soffan kan vara mäktigare än lögnen.

Etiketter: , , , ,

6 svar to “Bara inte medborgarna får bestämma…”

  1. Fridolf Says:

    Enkelt! Om du vill att medborgarna skall kunna vara med och bestämma i riksdagsfrågor, så rösta på Aktivdemokrati i riksdagsvalet!

  2. Populisten Says:

    Med all respekt Fridolf, men på vilket sätt skulle de öka min makt över Sverige att lägga min röst på ett parti som knappast ens kommer att ha ett röstetal som är mätbart i tiondelar av en procent?

    Nej det verkar enklare att satsa på att bli Schweizisk medborgare. Om man som Schweizare ogillar en i parlamentet genomröstad lag så har man enligt landets konsitution ett visst antal dagar på sig att samla in ett definierat antal namnunderskrifter med krav på folkomröstning. Om man lyckas så kommer en beslutande folkomröstning att hållas.

  3. Jonathan Says:

    Jag skulle vilja rekommendera Piratpartiet som hade FRA-Frågan i sitt partiprogram redan 2006.

  4. Mårten Fjällström Says:

    För min del så var det insikten om att båda blocken med stor sannolikhet tänkte införa en övervakningsstat som fick mig engagerad i Piratpartiet 2006. Om båda blocken tänker göra samma sak krävs en vågmästare som kräver en politik som skyddar privatlivet. Att haft rätt här gör mig inte speciellt lycklig.

  5. Populisten Says:

    Nu är FRA-lagen bara ett av tecknen på klyftan mellan den politiska klassen och folket. Även om piratpartiet kommer in i riksdagen 2010 och kan hjälpa till att få bort FRA-lagen så botar det inte den underliggande sjukdomen. Kraftigt minskat valdeltagande eller kraftigt ökande antal blankröster kommer kan dock på sikt beröva den politiska klassen dess legitimitet vilket är första steget i en verklig omorientering av det politiska livet.

    Piratpartiet har för övrigt alltför mycket prägel av enfrågeparti för min smak. Dessutom är namnet idiotiskt valt om man vill bli tagen på allvar.

  6. Ett robotiserat samhälle « Mumintrollet Informerar och upplyser!!! Says:

    […] bloggar om: åsikter, hjärna, ideologier, känslor, media, politiker, robot, robotar, […]

Lämna en kommentar