Ett system som måste tvinga kvar medborgarna

Jag hade tänkt blogga om nåt helt annat men så ser jag på kunskapskanalen ett program om Berlinmuren och jag kommer på mig att vilja skriva några ord om kommunismen.

Det är ett märkligt faktum för oss som minns muren väl att den nu varit borta så länge att en ung generation växt upp utan den. Lika märkligt är det för mig att inse att den faktiskt varit borta mer än halva mitt liv. Vet dagens unga varför muren, den ”antifascistiska skyddsmuren”, byggdes? Att det inte alls var för att skydda DDR från angrepp utan av det enda skälet att hålla medborborgarna kvar?

Jag var aldrig i Berlin under murens tid. Aldrig i det delade Tyskland. För mig var murens fall en TV-händelse. Den stora händelsen för min generation. Vår motsvarighet till månlandningen. Men jag har varit i Berlin sedan dess och spåren av muren finns kvar även om det nu är EN stad. Bara en sådan sak som att man kan titta på en kollektivtrafikkarta och se vad som var öst och vad som var väst. I väst var man modern och byggde staden för bilism, tog bort spårvagnarna och byggde ut tunnelbanan (U-Bahn), i öst ville man inte vara sämre men det kommunistiska systemet gav inte ekonomiska möjligheter för tunnlar, man fick nöja sig med att bygga ut spårvagnsnätet. Än idag går endast en spårvagnslinje över till det gamla väst.

Man kan rada upp kommunismens alla brott, man kan sätta siffror på antalet döda, men är det inte så att det främsta argumentet för kommunismens uselhet är att man måste hålla medborgarna kvar med våld i ett land där det kommunistiska systemet råder? Att utan muren, vakterna och den skjarpa elden mot män kvinnor och barn som ville fly, så hade det kommunistiska DDR snart varit folktomt?

Idag blev Lars Ohly utfrågad på SVT. Han ställer upp i valet. Han siktar på att bli minister i ministären Sahlin. Han ser inget fel i kommunismen. ”I princip”, eller hur nu det senaste budet var.

Kommentera

