Kulturministern i presstödsklaveret

Några högre tankar om kulturministern har jag förvisso inte; att hon är inbytt från reservbänken har märkts från dag ett. Nu har hon klampat rejält i klaveret också genom att ifrågasätta att tidningen ”Nationell Idag” har beviljats presstöd. Jag har aldrig läst tidningen ifråga, men kulturministern verkar anse att dess agenda inte är förenlig med ”demokrati”, varför hon inte anser ha tidningen ska ha statliga pengar. Förenligt med demokrati anser tydligen kulturministern det vara att regeringen bestämmer vilka åsikter som är tillåtna att torgföra, en ordning som vi vanligen annars förknippar med diktatur.

Ska nåt gott ändå komma ur detta så kan man kanske hoppas på att presstödet börjar ifrågasättas på allvar.

5 svar to “Kulturministern i presstödsklaveret”

  1. sten Says:

    Det är nog syftet med hela debatten. Att man vill avsätta presstödet. Att ge denna tidning stöd är ett sätt att få en opinion med sig. Tror man. De som vinner på detta är Bonnier. Förövrigt Nationell i dags största fiender. Dvs Judar.

  2. Populisten Says:

    Sten,

    Jag önskar nästan att du hade rätt men jag tror, som vanligt, inte att det ligger konspiratoriskt snille bakom detta utan vanlig mänsklig dumhet. Tyvärr tror jag att kulturministern menar allvar när hon anser att hon ska sitta och avgöra vilka tidningar som får presstöd, att hon inte inser att hon därmed är ett långt större hot mot demokratin än de extremaste av högerextrema är symptomatiskt för den aningslöshet som råder i den politiska eliten.

    Kant menade att en bra moralfilosofi var att i varje situation ställa sig frågan om det vore bra att göra ens eget ställningstagande till allmän lag. Jag skulle önska att våra politiker ställde sig den frågan oftare. Då hade man från början insett att ett generellt presstöd förr eller senare kommer gå till tidningar man ogillar, men att ett riktat är omöjligt.

    Personligen gillar jag allra mest tidningar som Contra som inte vill ha presstöd eftersom den vill vara oberoende.

  3. Fältmarskalken Says:

    Det är fullständigt orimligt att rikets medel på detta sätt skall användas för att understödja rent samhällsomstörterlig verksamhet.

    I detta sammanhang må också framhållas att medel tilldelas till avskyvärda kommunistiska publikationer som t.ex. Proletären, Flamman, Internationalen och Arbetaren. Även detta måste det bli ett slut på.

  4. Lars-Erick F Says:

    Jag har tyckt till om detta här:
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/04/blir-stodet-till-tidningen-nationell.html

  5. Populisten Says:

    Fältmarskalken,

    Eftersom det knappast är förenligt med ett demokratiskt statsskick att regering eller statsorgan gynnar vissa opinionsbildare framför andra så är därmed min slutsats att man inte kan ha presstöd.

    Min avatar verkar ha försvunnit! Hjälp!

Kommentera

