Låt flygbolagen gå omkull!

Jag blir så oerhört trött på alla rop på statsstöd så fort en bransch råkar illa ut. När finansmarknaden krisar så ska bankerna ha stöd, när bilmarknaden rasar så ska bilproducenterna ha stöd och när flygförbud råder så ska flygbolagen ha stöd. Varför det? För att krisen beror på faktorer utanför bolagens kontroll brukar det heta, men det är som det så fint heter i staterna ”tjurdynga”.

Affärsverksamhet innebär risk. På ett moraliskt plan är det denna risk, som i förlängningen innebär att ägare och finansierär kan förlorar sina pengar, som motiverar att den kanske helt passive ägaren ändå kan erhålla vinst. På ett praktiskt plan innebär det också att ju större risken antas vara ju högre kalkylerad vinst kräver investerarna. Detta resonemang accepteras av alla ända till den dag då riskerna inträffar. Och inträffar ordentligt. Då gäller tydligen andra regler t.o.m. bland de liberalaste av marknadsliberaler. Då måste staten ”ta sitt ansvar”. Varför det? Vad händer annars? Jo då går företag omkull och massor av människor blir arbetslösa heter det. Äh humbug! Eftersom marknaden finns kvar, produktionsutrustningen (i det här fallet flygplanen) finns kvar och de anställda finns kvar (om än som arbetslösa) så dröjer det inte innan det finns nya finansiärer och entreprenörer som är villiga att ta över. Konkurs kan lika väl vara en nystart. Så fungerar en sund ekonomi.

Men vi har ingen sund ekonomi i västvärlden längre. Våra politiker är alltför intresserade av att utöva makt för det. På det ekonomiska precis som på det privata.

Nu är det ju inte heller så att det är denna kris som ensam knäcker flygbolag. Snarare är det ju droppen som kommer få bägaren att rinna över hos redan krisande företag. Någon som tror att den välsmorda vinstmaskinen Lufthansa kommer knäckas av askan? Eller Ryan Air? Nej knappast!

En sund ekonomi behöver darwinism för att få fram livsdugliga företag. Tyvärr tar våra politiker allt oftare rollen av Gud Fader och försöker utöva intelligent design. Tyvär för oss och för ekonomin är inte våra politiker allvetande och allsmäktiga. Resultatet blir också därefter och i slutändan är det vi som betalar.

Annonser

2 svar to “Låt flygbolagen gå omkull!”

  1. Lars-Erick F Says:

    Nja, inte darwinism kanske 😉 För en renodlad darwinism kan innebära att det blir monopol. Och då har vi ingen valfrihet längre, ej heller rimliga priser.
    Så även om jag håller med om mycket i det du skriver här så vill jag ha statliga (politiska !) regler i ett avseende. Regler som upprätthåller marknadsekonomin och konkurrensen.
    För det är ju så att det finns en inneboende destruktivitet i marknadsekonomin, som innebär att den arbetar för att eliminera konkurrensen.
    DET vill jag inte se.
    F.ö. är jag möjligen inte så stenhård som du här, men närapå. Beroende på att flygbolag är prestige i många länder, vilket leder till att konkurrensen redan är satt ur spel i viss (hög) grad.

  2. Populisten Says:

    Gösta Bagge skrev en kampanjbok inför valet 1944 som heter ”Frihet eller socialism” där han bland annat behandlar detta med monpol (mycket läsvärd bok föresten som jag tror nytrycktes av Konservativa Sällskapet i slutet av 90-talet). Bagge, som ju förutom att vara högerledare var professor i nationalekonomi, argumenterar övertygande för att statsmakten inte behöver förhindra uppkomsten av de facto-monopol så länge man vidmakthåller möjligheten till konkurens. Ett de facto-monopol behöver inte ens vara dåligt för konsumenterna menar han rent av. Ett modernt exempel är väl Microsoft som ju måste anses ha i stort sett monopol, vilket har sina nackdelar för oss användare MEN också gör att vi kan byta filer med varandra på ett sätt som vi inte kunde på 80-talet. Möjligheten till konkurens ser också till att de måste bete sig nogurlunda anständigt annars dröjer det inte innan vi har andra operativsystem.

    Visst behöver man viss reglering, Adam Smiths osynliga hand tror jag inte riktigt på, men långt mindre än man kan tro. Man ska komma ihåg att den som ger sig in och reglerar ett system ofta måste ta till mer och mer regleringar för att parera för oväntade effekter av den ursprungliga regleringen. Detta gäller lika mycket i samhällssytem som i tekniska system.

    Jag har i detta fall dock viss förståelse för flygbolagens klagomål. Att EU infört regler som tar bort force majoure in flygbranschen är egentligen horribelt, också vi passagerare ska vara beredda att stå en viss risk. Egentligen är det ett utmärkt exempel på hur just en reglering ger upphov till ett nytt ingrepp; en onödig regel tvingar fram behovet av en stödåtgärd.

    Fast jag tycker ändå att man kan låta flygbolag gå omkull. SABENA gjorde det, nu flyger vi till Bryssel med Brussels Airlines istället. Swiss Air gjorde det, nu flyger vi till Schweiz med Swiss istället. Inte märker passagerarna nån större skillnad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: