Wetterstrand som statsministerkandidat?

Vi kunde ha fått en borgerlig regering efter valet 2002. Nej jag tänker inte främst på den mittenregering som man satt och förhandlade om innan Maud Olofsson av någon outgrundlig anledning hoppade av. (Varför håller man på med partipolitik om man inte tar chansen att besätta rikets högsta politiska poster om än i en kanske kortlivad koalitionsregering i minoritet?) Jag tänker på den regering vi hade fått om borgerligheten hade enats om en vettig statsministerkandidat att utmana Göran Persson.

Nu vägrade man uttala sig ifrågan utan svävade runt i formuleringar om att det nog skulle bli ledaren för det borgerliga parti som blev störst i valet, som skulle bli statsminister om det blev borgerlig majoritet. Hur larvigt detta var förstod väl alla som klarade av att räkna ut att moderaterna skulle bli störst med 99% sannolikhet. De factokandidaten var alltså Bo Lundgren. Det tog alla för givet fast det i själva verket var bra nära att FP blev störst.

Man kan säga mycket om Bo Lundgren. T.ex. verkar han vara både sympatisk som person och en mycket bra chef för Riksgäldskontoret. Som politiker framstod han också som ett verkligt ämne för denna post eftersom han bara pratade om skatter. Därmed också sagt att han inte lockade folk att rösta bort Göran Persson.

Måste man resonera så som man gjorde 2002, att det största partiets ledare är självskriven som statsminister? Om man sätter partilojalitet framför allt annat: ja. Om man sätter viljan att komma till makten och kunna förändra främst: nej. Det fanns också en annan kandidat som hade gjort livet mycket svårt för Göran Persson som motkandidat i ett rent statsminsterval av den typ som valet 2006 sedan blev.

Under stora delar av sin partiledarkarriär var Alf Svensson populärare än sitt parti. En popularitet som visserligen lyfte KD starkt i valen1998 och 2002, men som borgerligheten som helhet inte alls lyckades ta vara på. Den moderata självbilden och chauvinismen stod väl i vägen. Måhända också folkpartiets. Likväl undrar jag om inte Alf Svensson som borgerlig gemensam statsminsiterkandidat hade kunnat ändra valutgången.

Jag blev ånyo att fundera på detta idag när jag läste om den senaste förtroendemätningen för partiledarna. Som jag förutspått sedan länge så faller Sahlins siffror. Hon håller på att bli det sänke i valrörelsen som jag hade trott. Maria Wtterstands siffror är dock kraftigt på uppgående. Det ska sägas att jag inte begriper vad som lockar, jag avskyr Wetterstrand som i mina ögon bäst jämförs med en folkilsken terrier, men hon går snart hem i hälften av stugorna.

Socialdemokraterna är ett stukat jätteparti på dekis. De kommer aldrig mer att få nära 50% av rösterna och de kommer antagligen aldrig mer att regera ensamma. Sahlin vet detta och antagligen några till i toppen. Men stora delar av rörelsen lever kvar i det förgågna. Jag klandrar dem inte! Det är en svår sak att inse att man inte är det man en gång varit. Därför är det en omöjlighet det som vore den rödgröna rörans bästa chans att klå alliansen: Wetterstrand som statsminsiterkandidat. Jag är dock ganska säker på att hon skulle leda vänsterblocket till regeringemakten, något som jag tror Sahlins förtroendesiffror kommer att förhindra.

Wetterstrand är i väljarnas ögon allt det som Reinfeldt inte är, på samma sätt som Reinfeldt var det Persson inte var. Hon är ung, fräsh och kvinna. Sahlin har bara det senare till sin fördel och det räcker inte.

På sätt och vis är det synd om Sahlin. Hon kan visst vinna valet, men då kommer hon att stå inför faktum att bli överglänst av sin miljöminister.

6 svar to “Wetterstrand som statsministerkandidat?”

  1. Lars_Erick, liberal rebell Says:

    Instämmer. Visst finns dock mycket att invända emot Wetterstrand. Men det kan inte förnekas att hon har ett slags trubbig charm som går hem. Hon har slipat av en massa av de kantigheter som en gång var miljöpartiets profil, dock ligger ”andan” i detta kvar, samtidigt som mp är mera vanligt idag, men på ett folkligare och stundtals sundare sätt än för de andra vanliga partierna.

    Men när kommer hennes första motgång? Kan ngn sätta in stöten emot henne före valet?

  2. Populisten Says:

    Avgörande blir nog om partiledningen lyckas gömma undan alla konstiga förslag som gräsrötterna oavbrutet för fram i mp. SvDs ledarsida gör ett vällovligt försök att dra fram lite elände idag. Jag gissar att varken 30-timmarsvecka eller medborgarlön (visst är det ett gammalt centerförslag?) är valvinnare och det är väl inte de värsta stolligheterna man hört från det partiet. Brukar det inte finnas motioner på mps partistämma om ett räntelöst samhälle?

  3. mariafrisk Says:

    Jag tror Wetterstrand utgör det största hotet mot Alliansen och det är synd (ur mitt perspektiv sett) att inte (s) inser att de också skulle vinna på att ha henne som kandidat.

    Vad gäller motioner till kongressen har jag läst igenom alla, eftersom jag ska åka dit, och visst finns det både realistiska och väldigt kontroversiella förslag. Poängen är väl dock att alla medlemmar få skriva motioner om vad de önskar och tycker – sedan är det ju upp till kongressen att bedöma om det är frågor som ska drivas av partiet eller inte. Vad en eller tre mp:are tycker i en motion inför kongressen kan knappast hela partiet lastas för.

  4. Populisten Says:

    Maria, på sätt och vis kan jag också tycka att det är synd att sossarna inte inser detta. Sahlin kommer tveklöst att vara en sämre statsminister än Wetterstrand skulle varit. Däremot är det ganska självklart att sossarna inte kan ta det steget. Bra eller dåligt; det är ett faktum.

    Angående kongressmotioner så är det förstås ett problem som alla partier delvis har. Men rättvist eller inte så borde alliansen rent taktiskt inrikta sig på att föra fram just mp-stolligheter i ljuset eftersom striden står om storstädernas salongsradikaler. Jag är övertygad om att dessa väljargrupper inte skulle uppskatta allt du läst i motionerna! (På sätt och vis kan jag uppskatta den totalt naiva anarkism som vissa gräsrotsförslag inom främst mp ger uttryck för även om jag är glad att de aldrig blir verklighet.)

  5. elina Says:

    Läs NEO, intervjun med Wetterstrand. Lite Kejsarens nya kläder kommer fram. Miljöminister? Då måste hon börja ro över till Finland dit hon lär flyga stup i kvarten.

  6. Populisten Says:

    Elina,

    Jag nöjer mig nog med referaten av artikeln som jag läst. Den verkade lång och jag tycker redan tillräckligt illa om Wetterstrand.

    Hon kanska kan segla?

    Skämt åsido så är det en intressant vinkling det där med Finlandsresorna. Dock tror jag att hon kommer undan med det eftersom det närmast ser fint ut i salongsradikalernas ögon att både hon och hennes man fortsätter sin karriärer trots familjebygge.

Kommentera

