Enmansvalkretsen är demokratins grund

Följande text baseras på en kommentar jag skrev på ”Tradition och Fason”.

Grunden för demokratin är att de fria medborgarna träffas på torget för att ta beslut i gemensamma angelägenheter medhelst handuppräckning. Så var det i den grekiska statsstaten och så var det i den höga nord där våra förfäder hållit ting så länge att det försvinner i forntidens töcken. Med tiden blev frågorna och de administrativa områdena för stora och den representativa demokratin måste uppstå. Det naturliga blev då att folket istället samlades på torget för att välja en person de hade förtroende för att representera bygden i den större församlingen, och därmed är enmansvalkretsen född. Detta är det ursprungliga, detta är det naturliga.

Det proportionella valsystemet är en konstruktion som uppstår först då ideologierna gör sitt intog med sina naiva, och ömsesidigt uteslutande, anspråk på Sanningen. Väljaren förväntas bilda sig en uppfattning vilken Sanning som är den Rätta och välja därefter. Valet står snart mellan ideologier inkarnerade som partier vilket gör individerna onödiga.

Men verkligheten ser annorlunda ut. Politikens dagliga hantverk är att besluta om allehanda vardagliga ting där de ideologiska skiljelinjerna är ringa. Vad dom behövs är dugliga personer. Vad garanterar att partierna sätter dugliga personer på listorna? Vad som behövs är personer som försvarar sin valkrets intressen mot statsmaktens. Varför skulle partigängaren göra det?

Särskilt allvarligt är detta för framvaskandet av lämpliga kandidater för rent exkutiv makt. Det behövs personer som kan ta beslut och genomföra dem. Det behövs ”doers”, men vi får folk som tagit sig fram dit där de är genom att fjäska inför ett partietablissemang. Vi får rövslickare. Så blir det som det bli också. Vid katastrofer som Estonia eller Tsunami står de svenska politikerna handfallna. Vi kan tacka Gud att en verklig katastrof, ett krig, en invasion, är osannlika. Vi har inte ledarskapet att hantera det.

Ytterst handlar politik om förtroende. Jag kan hysa förtroende för en person, men egentligen aldrig för en organisation. Jag tror inte att jag är unik. Därmed blir det reella valet mellan enmansvalkretsar där man röstar om förtroendet för en lokal representant och ”presidentval” mellan partiledarna. I Sverige har vi tydligt fått det senare och därmed flyttas debatten från det lokala torget till den centrala TV-rutan och väljaren går från fri medborgaren till passiv politikkonsument.

3 svar to “Enmansvalkretsen är demokratins grund”

  1. Lars_Erick, liberal rebell Says:

    OK, ditt resonemang kan verka bestickande. Du förespråkar ett personval, i dess yttersta form. Men där finns många hakar.

    Vi kan vara överens om (gissar jag) att man inte kan ha förtroende för en organisation. Om man inte är gammal betongsosse förstås, en sån där som tycker att personval är helt vansinningt eftersom det är PARTIET som är det viktiga. Därför ser de med misstro på personval. Det kan ju göra den valde oberoende av PARTIET.

    Några av hakarna är då ändå dessa. Att ideologi skulle vara onödig, det borde räcka att känna att den vi röstar på är en bra karl/kvinna, menar du.
    Vi känner inte kandidaterna!!! Inte nog, inte nog många. Många kandidater kan inte själva föra ut vilka de är till väljarna – med egen börs.
    Jag har, som du nog sett, att en av mina teser är att felet med dagens riksdagspartier är att de saknar ideologi!
    Problemet med det är att vi inte vet vad de vill! Dvs, eftersom massor av det som riksdagen ska besluta om inte framgår av ngt partiprogram. Med en ideologi skulle vi i vart fall i grova drag kunna gissa oss till vad partiet tycker – och personval kan användas för ”fingranskning” av de enskilda kandidaterna. För att kolla hur ”rena i ve´n” de är, betr både ideologi och deras ev erfarenhet att hantera frågor av mindre ideologisk vikt.

    Idag har vi ca 25 valkretsar, med ditt förslag skulle vi få 349 valkretsar. De skulle bli väldigt små. Men jag tror inte att det skulle underlätta kunskapen om kandidaterna, tvärtom. Om jag tänker mig in i hur en valkrets på ca 15000 väljare skulle se ut där jag bor… oj, finns ingen chans… Kan säkert finnas både 5, 10 och 25 villiga kandidater. Men jag känner då kanske 1-2, och de skulle jag troligen inte vilja ha i riksdagen. De andra skulle aldrig nå ut med sitt budskap till mig. Eftersom det skulle kräva mängder av SMÅ och mycket lokala tidningar, fungerande närradio och när-TV. Och varje kandidat kan inte göra ca 10 000 hembesök… Jag vet… Valarbetare? Icket, dels finns de inte i sådan mängd och dessutom vill jag inte träffa en underhuggare, jag vill lära känna kandidaten.

    Ytterligare. Även om jag hittar en kandidat jag litar på, hur ska jag veta att han/hon ingår i en samling av andra som jag kan lita på? För att ev bilda regering.

    Nej, jag tror att dels måste partierna skaffa sig klarare ideologier, dels att personvalen förstärktes för att tvinga kandidaterna att presentera sig bättre o kunna visa självständighet gentemot sitt parti, om så skulle behövas.

  2. Lars_Erick, liberal rebell Says:

    Det blev en så lång kommentar att jag bearbetade den ytterligare och gjorde en egen bloggpost av den hos mig själv.

    Ämnet är så stort, att den utan vidare kunde bli mycket mycket längre diskussioner…

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/02/personval-ja-tack-enmansvalkretsar-nej.html

    • Populisten Says:

      Lars-Erick, kul att inspirera till fortsatt debatt! Däremot håller jag inte med i sak. Jag anser att du blandar ihop ideologi med värderingar. Förhoppningsvis ska jag kunna reda ut min syn på skillnaden mellan dessa i ett inlägg någon gång i framtiden, men inga löften ges på den punkten.

Kommentera

