Rövarstaten

När man blir förälder blir det till slut omöjligt att inte ha med Försänkringskassan att göra. Eller i alla fall omöjligt om man vill ta del av de pengar som staten i sin oändliga godhet vill skicka till barnfamljerna. Iofs undviker jag alla former av bidrag så mycket jag bara kan eftersom jag uppfostrats med den gamla svenska arbetarmoral (som ”arbetarpartiet” gjort sitt bästa för att utplåna) enligt vilken man sätter en ära i att försörja sig själv, men även jag är hjärntvättad att se föräldraförsäkringen som en naturlag.

Sålunda har jag försökt fått ut den ersättning för de tio pappadagar jag anses ha ”rätt” till i samband med min dotters födelse. Hittills har det bara lett till ett frustrerat knappande på Försäkringskassans hemsida och våldsamma aggresioner mot det svenska tjuvsamhället. Något som helst tecken på att min ansökan om dessa pengars utbetalande ens har inkommit har jag inte fått. Tids nog lär jag väl få pengarna, och jag kan bara vara glad för att jag tror på att ”samla i ladorna” och därmed kan klara mig utan dessa pengar trots att en halv månadslön försvinner med anledning av ledigheten. Jag börjar dock inse att Försäkringskassan är precis så oduglig som det rapporterats om i media.

Slutsatsen blir dock ändå den gamla vanliga att det är korkat att alls beblanda sig med sossesamhället och dess institutioner. Man borde köra hårdare på sin egen linje och strunta i precis allt vad bidrag och socialförsäkringar heter. Det är förstås tråkigt att endast vara på givarsidan i det konfiskatoriska skattesystemet men lidande anses ju å andra sidan fint i det kristna moralsystemet och skriften säger ju också att det är saligare att giva än att taga. Tror man inte på lidandets skönhet så finns endast en möjlighet kvar. Hissa piratflagg på riktigt och bli egen företagare. Sålunda berövad de allra flesta möjligheter till skydd av samhälleliga försäkringar men ålagd en än tyngre försörjningsbörda för desamma kan man då med då gott samvete se till att få tillbaka pengar på andra sätt: genom att skattefuska så mycket man orkar.

Entreprenörskap och möjlighet att styra sitt eget liv brukar anges som orsaker till att folk blir egna företagare. Fina ord. Javisst, men för mig har det alltid varit möjligheten att fullständigt göra slut med den svenska rövarstaten som har lockat.

Etiketter:

2 svar to “Rövarstaten”

  1. Daniel Says:

    En av mina favoritbloggar Hayekinstitutet har satt detta i ett lite annorlunda perspektiv. I grund och botten har man strypt försäkringskassans resurser för att spara pengar i utbetalningar genom att skapa förseningar: http://hayekinstitutet.blogspot.com/2008/12/buffertkonto-i-stallet-for.html

    I övrigt vill jag tacka för en bra blogg. Jag håller inte alltid med dig men den är alltid instressant att läsa.

    /Daniel

  2. Populisten Says:

    Av och till njuter även jag av att läsa Hayekinstitutet, men i detta fall tror jag inte att hans tes håller. Nästan alltid då man står inför avgörandet om människors (politikers eller andras) beteende beror på utstuderat ränksmideri eller ren inkompetens kommer man att upptäcka att orsaken är den senare om man granskar fakta närmare. Det är ingen uppbygglig insikt, likväl är det min erfarenhet. F-kassan är nog helt enkelt det under av ineffektivitet som den framstår som.

    Tack för berömmet! Jag är glad att du inte håller med om allt, gjorde alla läsare det så skule jag göra dåligt skäl för mitt alias. 🙂

Kommentera

