Saklig och komisk FRA-kritik

Ännu fler remissinstanser sågar nu den uppdaterade FRA-lagen. Finns det någon som gillar den? Kritiken pendlar mellan helt sakliga påpekanden att integriteten inte alls värnas och att en inrättning inte är en fristående domstol bara för att den kallas specialdomstol till närmast komiska inlägg från myndigheter som inte ska få rätt att ta del av den snaskiga privata kommunikationen. Tullverket vinner dock komikklassen överlägset genom det oerhörda påståendet att det faktum att de inte får läsa din och min e-post hur de vill innebär att

det försämrar dess möjlighet att motverka spridning av massförstörelsevapen

Hand upp den som tror att svenska Tullverket är en viktig kugge i det arbetet. Jag ser inga händer, kanske tycker ni helt enkelt som mig att svenska Tullverket ska låta bli att leka att de är en viktig del av storpolitiken och istället ägna sig åt att sätta dit knarksmugglare även fast det inte är lika coolt.

För övrigt anser jag att FRA-lagen borde rivas upp!

Etiketter: ,

5 svar to “Saklig och komisk FRA-kritik”

  1. Joacim Says:

    Jag räcker upp min hand och tror att Tullverket är den enda kuggen i härligt naiva Sverige som faktiskt letar efter massförstörelsevapen idag. Det är klart att det låter komiskt så ska vi säga att det inte existerar och sluta leta?

    Fö: Den nya lagen hindrar också tullen från att få information från FRA angående organiserad brottslighet och annat som FRA tidigare har kunnat tipsa tullen om. Vilket ju är ytterliggare ett bevis för att någon har seglat riktigt snett i dimman, vi ska ha en supermäktig, superhäftig, allomfattande och avlyssnande spionorganisation som inte får göra sitt jobb eller berätta för någon vad de hittar. *Suck*

    Läs:(artikel Riksdag och Departement)
    http://www.rod.se/politikomraden/forsvar/Tullverket-riktar-skarp-kritik-mot-FRA-forslag/

  2. Thomas Says:

    Ja du Joachim, det kanske rent av är så att vi inte ska ha en supermäktig, superhäftig spionorganisation som spionerar på dig och mig?

    Människor i allmänhet tycker inte att det är speciellt roligt att bli spionerad på. Många kanske till och med anser att ett land där statsmakten spionerar på medborgarnas kommunikation gränsar till att vara totalitär. En diktatur som gömmer sig bakom en chimär av yttrandefrihet, demokrati och bevarande av mänskliga rättigheter (som t.ex. integritet).

  3. lars-erick Says:

    Joacim! Hoppsan, vilken satiriker du är.

  4. Peter Says:

    En hand upp, och du behöver läsa på. Att påstå att Tullen skulle läsa din och min e-post är bara en provokation, som inte ens behöver bemötas. Om de menar att FRA utvinner för dem värdefulla underrättelser får vi nog tro dem. Om Tullen och FRA kan bidra till att minska spridning av massförstörelsevapen har de åtminstone min välsignelse.

  5. Populisten Says:

    Joacim, menar du allvar att du tror att det svenska Tullverket verkligen har förmåga att begränsa antalet massförstörelsevapen i världen? Jag finner detta ganska roande. Ditt andra argument är ju inte ett icke-argument men likväl fullständigt fel. All erfarnhet talar för att den typ av övervakning som FRA kommer utföra är totalt värdelös för att upptäcka någonting av substans alls.

    Peter, vad snokartyperna på Lovön gör med all privat korrespondans de samlar in vet väl inte jag. Jag skulle tippa på att det är hemligt. Naturligtvis har jag mina rätt så kvalificerade gissningar om hur de använder trafikfdata för att kartlägga hederligt folks privatliv, men de kan likaväl sitta och läsa min e-post. Detta är ett faktum! Att du också tror att sv enska tullen hittar massförstörelsevapen är ju lika roandet. Jag föreslår ett besök i verkligheten!

    Föresten ursäkta om någon kommentar har dröjt med att bli godkänd, jag har varit på resa.

Kommentera

