Riktiga män

Det är något djupt motbjudande med undertonen i den artikel om Titanic som jag hittar i SVD. Nyare forskning om händelserna visar nämligen att ett stort antal brittiska gentlemän sannolikt kunnat undvika att omkomma om de hade agerat annorlunda. Så vad hade krävts av dem? Jo större egoism! Deras ”misstag” var nämligen att villkorslöst låta kvinnor och barn fylla livbåtarna och själva invänta sitt öde med stoiskt lugn och en cigarr.

Det obehagliga är att artikelförfattaren verkar anse att de därmed handlat fel. På annat sätt kan jag inte läsa artikeln. Rubriksättaren har sin syn klar och skriver: Artigheten kostade livet. Som om det det skulle vara ett uttryck för en sällsport stor anglosaxisk artighet att rädda kvinnor och barn!

Det är en tidsmarkör av rang att altruistiska hjältar av denna typ närmast förklaras lite korkade när de inte ovillkorligt satte sitt eget liv främst. Det är sorgligt att leva i ett tidevarv då man spottar på den manligaste av dygder, den att beskydda kvinnor och barn.

Den dag jag räddar mitt eget skinn och låter kvinnor och barn stryka med hoppas jag slippa uppleva. För den dagen har jag slutat vara man.

Etiketter:

Kommentera

