Gallvägsdyskinesi

I natt lärde jag mig såväl teoretiskt som praktiskt ett nytt svårt ord: gallvägsdyskinesi. Det betyder kramp i gallvägarna och är upplysningsvis rent överdjävligt otrevligt.

Jag har plågats av en ordentlig förkylning sedan en vecka och det har gett mig den sedvanliga rethostan. Värst har det varit på nätterna så jag har inte kunnat sova. I går lyckades min fru därför få iväg mig att träffa en läkare (och det ska ni veta att det är en bedrift som heter duga, det är mer än fem år sedan sist jag träffade en läkare i tjänst). Snabbt och smidigt gick det också och snart var jag utrustad med ett recept på en ordentlig opiatbaserad hostmedecin. Ett besök på apoteket senare så är receptet utbytt mot en brun flaska.

En dos direkt när jag kom hem gjorde att jag kunde sova middag. Skönt! Inga komplikationer.

Vid tolv inatt gick jag och la mig och tog ännu en dos inför natten. Svårt att sova redan från början. När jag blundade såg jag dock ordentligt intressanta ljusfenomen så nog verkade opiaterna alltid. Så efter en timme fick jag lära mig mitt nya ord. Gallvägsdyskinesi. Aj aj aj aj aj aj aj! Ursäkta språket men helvete vad ont det gjorde! Tänk er att någon kört ett riostigt svärd genom buken och vrider om så kommer ni nära känslan. Till en början fattade jag så klart ingenting men snart insmög sig insikten att det måste vara en biverkning. Min kära hustru tog fram med bipacksedel och dator och börjar söka och visst kramp i gallvägarna var både en känd opiatbivärkning och verkade stämma bra på hur det känndes. Därmed har jag också en hel del teoretisk bakgrund till detta begrepp. Rent praktiskt kan jag konstatera att jag föredrar hosta även om smärtan avtog redan efter en timme och kunde dämpas lite med värme.

Men sedan fick jag sova och hostan har nästan försvunnit så det kanske slutar lyckligt i alla fall. Någon knarkare kan jag dock inte bli inser jag. Det verkar som om mitt gallsystem effektivt sätter stopp för sådana planer.

Etiketter:

7 svar to “Gallvägsdyskinesi”

  1. Chris Says:

    Hade också denna biverkning av hostmedicin. Trodde fan att jag hade fått en hjärtattack.

  2. Amanda Says:

    Haha slog upp bipacksedeln på Cocillana för bara tio minuter sen då jag osså fått uppleva helvetet D:
    Detta är riktigt illa, sitter på en buss som jag ska sitta på de närmsta fyra timmarna och denna jävla gallvägsdyskinesi är nog det värsta jag vart med om D: Skönt att det blev bättre för dig x)

  3. Lisa Says:

    Ha ha! PRECIS detta råkade vi ut för här hemma! Gav maken 7 ml av häxbrygden och efter 5 min började han krypa på väggarna nästan! Det gjorde grymjävligt ont i ”buken”! Efter en kvart gick det över. Hostmedicinen uthälld och flaskan för glasåtervinning. Hellre låta hostan vara lite till än att ha känslan av yxa i magen!!

  4. jessica Says:

    Sitter här med samma hosta o i kylen står en flaska med cocilliana vet sedan tidigare att jag inte tål den pga gallan det är hemskt o veta att det enda som hjälper är den medicinen men jag kan inte ta den det blir nog ytterligare nätter utan sömn:(

  5. anna Says:

    ojojoj. har tagit cociliana flera gånger förut, och har sett medicinen som ”a life saviour” när man har drabbats av rethosta. men denna gång så hann jag ta den i 2 dagar, och vaknade nu på morgonen med, jo precis: kramp i gallvägarna. FY!!! vad det gör ont! så nu måste jag ta ett beslut; har en internetkonferens kl 13 idag (studerar distans), ska jag hosta lungorna ur mig under den timmen, eller plågas av denna smärta?

  6. Gunilla Wahlström Says:

    Skönt att få en förklaring till detta vidriga tillstånd. Har en luftvägsinfektion sedan snart tre veckor och en mycket kraftig hosta. Fick idag coccilana och tog en dos vid lunchtid. Började må dåligt under eftermiddagen och nu vid midnatt ännu sämre. Illamående, ont i mage och bröst samt medtagen. Vågar nu inte ta någon mer medicin. Kändes först som en begynnande hjärtinfarkt. Låg inlagd på sjukhus pga misstänkt infarkt för endast några dagar sedan.

Kommentera

