Makt korrumperar, maktdelning frälser

FRA-lagen och andra frågor har ställt det svenska systemets avsaknad av mektdelning i blixtbelysning. Det ska förstås inte förvåna någon då den uttalade avsikten hos våra grundlagsfäder var just att ta bort all maktdelning ur den svenska statsapparaten.

Så har det också blivit och ni sitter vi här med ett gäng maktfullkomliga medelmåttottigt begåvade sociala ingenjörer som gör allt för att detaljastyra livets minsta del genom lagstiftning. Det är illa, men inte allt. Avsaknanden av maktdelning gör att dessa medelmåttor inte bara får leka gudar utan också belönas som gudar. Och det inte bara under tiden som de faktiskt förutsätts göra någon nytta (vilket man ju starkt kan betvivla att de flesta gör) utan också efter. Politiken har gått från att vara en metod för goda ledare att hjälpa sina medmänniskor till en bättre framtid till att vara en väg till livslång arbetsfri försörjning för obegåvade strebrar. Att tilldela sig själv specialförmåner är inte ledarskap, det är parasitmentalitet!

Det behövs en balanserande faktor för att stävja denna fräcka stöld av våra gemensamma penagar. Det behövs maktdelning i svensk politik!

För övrigt anser jag att FRA-lagen borde rivas upp!

Etiketter: , , ,

4 svar to “Makt korrumperar, maktdelning frälser”

  1. larserick Says:

    Det är inte utan att jag håller med dig.
    Jag har ett enkelt och helt rättvist förslag betr politikerpensioner. Ta bort alla extraförmåner.
    De får samma A-kasseregeler som andra. Gå med och få max 680 kr/dag i 300 dgr. Om ej med i Akassa, ingen ersättning.

    Betr pension, låt riksdagslönen ligga till grund för pensionspoäng som alla andra inkomster. Dvs precis som för vanligt folk. Ingen specialpension på topp av allmän pension, utan samma regler som för de som de tjänar.

  2. Mike Says:

    Hahaha.

    Så Himmla sant.

    Makt korrumperar, maktdelning frälser

    Tvättren träff där.

    ; )

  3. Åke Says:

    Hej,
    Om populisten tycker vi styrs av medelmåttor undrar jag vilka du tycker vi skall styras av? Investmentbanken Carnegies styrelse? Jag tycker alliansen sköter sig bra och tänker rösta på dem 2010 också. Jag tycker detaljstyrningen av livet minskat med dem. Då sossarna styrde var det diskussion om att allt. Om en cyklist skadades i trafiken skulle alla tvingas ha cykelhjälm, om någon skadades i skidbacken skulle det bli hjälmtvång, om det var bråk på stan på nätterna skulle krogarna tvingas stänga tidigare, ett evigt tjat om nollvision i trafiken osv. Med alliansen tycker jag att diskussioner som dessa försvunnit och eget ansvar har börjat slå rot i samhället. Dock tycker jag att pensionssystemet för politiker är horribelt samt ersättningssystemet för EU-parlamentariker. Så helt fel tycker jag inte att du har.

  4. Populisten Says:

    Hej!

    Åke, klåparna i Carnegies styrelse hoppas jag hamnar inför skranket så att de får stå till svars för att ha slarvat bort ägarnas pengar. Kul för Alliansen att du tänker rösta på dem igen, det tänker inte jag. Sossarna är förvisså värre men jag röstar inte på ena sidan bara för att den andra är ännu lite sämre. Nu var detta inte ett omdöme om Alliansen utan riktat mot hela riksdagen. Jag vidhåller nog att det inte är begåvningsreserven som sitter där.

    Lars-Erick, jag delar din åsikt fullt ut!

    Dock förtjänar detta ett tillägg. Jag har svårt att bli upprörd på börsdirektörer som har feta fallskärmar. De har väl all rätt att vara skickliga förhandlare. Däremot blir jag arg på bolagens styrelser som slösar bort ägarnas pengar genom att gå med på att ge sådana förmåner, särskilt då det gäller statliga bolag. Än riksdagsmännen då? Förvägrar jag dem rätten att vara skickliga förhandlare? Nejdå! Men vi är deras uppdragsgivare och har därmed all rätt att kräva att de inte ska ha några andra arbetslöshetsförmåner eller pensioner. Precis på samma sätt som en VD på ett bolag jag skulle äga inte skulle få en saftig fallskärm eftersom jag är snål med mina egna pengar.

Kommentera

