Den valda statschefens förbannelse

I en SVD-artikel om det stundande presidentvalet i USA hittar jag följande tänkvärda stycke:

Oavsett vem det blir kommer en stor del av befolkning bli besviken.

En undersökning utförd av CBS visar att 57 av McCain-anhängarna, framförallt äldre och kristna, är livrädda för att Obama ska bli president. 47 procent av Obamas fans, i högsta grad kvinnor, afroamerikaner och liberala, känner samma rädsla inför John McCain.

Själv har jag brukat jag fråga borgerliga svenska republikaner vad de skulle tyckt om Ingvar Carlsson som svensk president. Det är en sanning som förtjänar att upprepas att en vald statschef aldrig kan representera hela folket på det sätt som en icke-vald kan. För mig blir monarki därmed en självklar del av ett demokratiskt system som aspirerar på att representera hela befolkningen.

Etiketter: , ,

2 svar to “Den valda statschefens förbannelse”

  1. N Says:

    Eh, ”representera hela folket”?

    Jag känner mig inte ett dugg representerad av den nuvarande statschefen. Däremot begår han alldeles för ofta pinsamheter som ogenomtänkta uttalanden och rattfylleri.

  2. Populisten Says:

    Skulle du känt dig mer representerad av en president som uttalat tillhörde det politiska block du inte gör?

    När skulle hans majestät konungen ha kört rattfull? Jag tar detta endast som pinsamt republikansk skitsnack!

    Angående ogenomtänkta uttalande så kan jag på rak arm påminna mig exakt ett under hela kungens regeringsperiod och det var det han sa i Brunei. Ett klavertramp på 35 år är egentligen ett tecken på att han är för försiktig.

Kommentera

