Ander(s) Borg

Intet nytt under solen då Sveriges finansminister stövlar ut i debatten för att tala om för privata företag hur de bör agera. Det har socialdemokratiska diton alltid tyckt varit lämpligt eftersom de saknar insikt om skillnaden mellan privat och offentligt utan anser att allt som befinner sig på konungariket Sveriges territorium egentligen är statlig egendom.

Men nu har vi väl en borgerlig finansminister? Alls icke! Borg kommer från de nya moderaterna, de som egentligen är sossar men inte vill smutsa ner sig med att bli medlemmar i riktigt arbetarparti.

Är jag bara en elak populist som raljerar? Låt mig citera herr Borg:

– Jag tycker att allmänheten bör kontakta sina banker och fråga dem hur de ser på detta. Är miljonbonusar det viktigaste eller är det viktigare att man får ned boräntan, sade finansministern.

I rest my case, som Parry Mason skulle ha sagt! Får man djärvas föreslå en fungerande konkurens i banksektorn istället för statliga påbud om räntenivåerna?

För övrigt anser jag att FRA-lagen bör rivas upp!

2 svar to “Ander(s) Borg”

  1. Little Miss Chatterbox Says:

    Hej P!

    Kan inte annat än le och hålla med – från en ”raljerare” till en annan… 😉

    Men visst 17 har Du en poäng – jag har aldrig gillat denna ”sossefiering” av Moderaterna och inte heller att man på ett mycket populistiskt sätt (no offense! 😉 ) ger upp den politik man eg. tror på för att linda in den på ett sätt som skall tilltala mer (S)-väljare. Det brukar kallas triangulering och jag tycker egentligen att det är både fegt och falskt.

    Sedan får man väl trots allt kanske kompromissa lite for tyhe sake of the greater good? Hellere en mer mitt-centrerad borgerlig allians än en högersträvande Mona Sahlin vid rodret!

    Keep it up! Ditt raljerande alltså… 🙂

    Ha en bra vecka!
    LMC

  2. Populisten Says:

    Hej LMC!

    Inga fara att jag skulle sluta raljera. Däremot kommer jag aldrig att köpa argumentet att man ska stödja en sida bara för att den andra är ännu sämre, resonerar alla så så kommer vi aldrig få en borgerlig sida värd namnet i det här landet.

    Det är dock två saker som jag inte kan komma på det klara med. Det ena är om Reinfeldt och Borg är sossar i själ och hjärta eller om de är totalt befriade från ideologiska spärrar och bara vill ha makt. Det andra är vilket alternativt jag tycker skulle vara värst.

    Hälsningar
    Populisten

    Ps. Veckan har börjat uselt, men tack i alla fall. Ds.

Kommentera

