Humbug

Jag hade fått ett brev idag från Premiepensionsmyndigheten. Det är vänligt i tonen och försöker vara pedagogiskt. Anledningen till att jag fått brevet är att jag hårdnackat vägrat välja PPM-fond och därför har alla PPM-pengarna i den s.k. Premiesparfonden.

Men är det inte viktigt att välja PPM-fond? Vill jag inte utnyttja min frihet att själv bestämma över min framtida pension? Välja? Frihet? Bestämma? HUMBUG! Jag säger HUMBUG! Det är bara HUMBUG!

Varför ska jag tvingas vara något slags fondexpert? Hur många av er kära läsare tror att jag hade gått iväg varje morgon för att jobba med tågsystem om jag hade varit skicklig på att förvalta pengar? Nä, just det! Hade jag varit skicklig på att förvalta pengar hade jag gjort mig rik på börsaffärer innan 30 och nu levt som rentier. Drömma kan man ju alltid, men faktum är att jag snarast är usel på att placera pengar.

Ska staten låsa fast mina pengar på nåt slags pensionskonto så kan staten också ta besväret att förvalta dem. Jag varken kan eller vill. Däremot hade jag inte haft något emot verklig valfrihet. Vad sägs om att jag hade fått pengarna i handen och verkligen kunnat förvalta dem som jag velat? Ja vad sägs om det? Det hade varit valfrihet, men då hade du bara supit upp pengarna din odåga kanske ni tänker. Ja kanske det, men det hade varit mitt val. Dock är jag notoriskt snål mot mig själv så det hade jag inte gjort (inte alla pengar i alla fall). Däremot hade jag kanske amorterat på mitt studielån eller mitt bostadslån. Eller så hade jag samlat pengarna i madrassen eller ett vanligt sparkonto tills det var tillräckligt för att köpa en liten näringsverksamhet (t.ex. i gruvbranschen eller någon annan basnäring) att leva av på ålderdomen.

Det hade varit valfrihet det! Inte som PPM: bara humbug. Kom ihåg det! Nu slipper jag i alla fall besväret att välja.

Etiketter: , ,

Kommentera

