Reinfeldt fortsätter förolämpa

Efter att ha sett Rapports FRA-dokumentär tror man inte det kan bli värre. Men Agenda lyckas göra mig så förbannad att jag kastade pappersbitar på TVn (på Schlingmans sliskiga nuna). De interiörer från Moderaternas riksdagsgrupp dagen innan FRA-omröstningen som presenteras är inget annat än förskräckliga. Att partisekreterare Schlingman sedan flinande försvarar dem med en uppkäftig uppsyn och ett utseende som den värsta Stureplansstekare gör det inte bättre. (En politisk rörelse för borskämda brats är inte en rörelse för mig).

Det är möjligt att Fredrik Reinfeldt tror att han utövar ledarskap när han inför sittande auditorium förnedrar och skäller ut en av sina yngsta riksdagsledamöter (Karl Sigfrid) för att tvinga in honom i partfållan, men det är det inte. Det är mobbing och översitteri inte ledarskap.

Visst krävs det hårda nypor ibland för att leda. Tro inte att jag som chef inte kan ta till dem också om det behövs. Men i grund och botten måste finnas vissa värderingar som man inte får rucka på: demokrati, respekt för sina medmänniskor i allmänhet och sina medarbetare i synnerhet, empati osv. De citat från Fredrik Reinfeldts mun som jag hört ikväll meddelar med all önskvärd tydlighet att han inte omfattar dessa värderinga. Klarar man inte av att prata omkull sin riksdagsgrupp, att få med dem på tåget frivilligt saknar man ledarskapet som krävs som statsminister. Då tar man tydligen till hot och mobbing istället.

Jag skrev den 18:e juni att jag aldrig kommer rösta på ett parti som står bakom FRA-lagen. Det avser jag hålla. Men idag har jag ett tillägg: jag kommer aldrig rösta på ett parti som avser stödja Fredrik Reinfeldt som statsminister. På statsministerposten behövs en ledare, nu sitter där en tyrann.

Etiketter: , ,

4 svar to “Reinfeldt fortsätter förolämpa”

  1. larserick Says:

    Ja, sannerligen, man håpnar, men ändå icke. Alla illusioner jag haft… och som jag arbetat politikst under decennier själv. Men aldrig mött detta förr.

    Så cyniskt , så emot alla demokratiska värderingar.

    Har försökt uttrycka detta på :
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/09/fra-kring-2-svt-program-bild.html

  2. Little Miss Chatterbox Says:

    Hej!

    Så här säger Carl Bildt själv om Agendas ”lögnaktiga TV-journalistik”:
    http://carlbildt.wordpress.com/2008/09/14/lognaktig-tv-journalistik/

    Tyvärr missade jag själv programmet men skall se om det inte går att hitta på SVT PLay.

    Mvh,
    Miss Chatterbox

  3. Peter Green Says:

    ”En politisk rörelse för borskämda brats är inte en rörelse för mig” – klassisk formulering som verkligen sätter fingret på ett imageproblem inom borgerligheten!

  4. Populisten Says:

    LMC, Agenda hittar du på via länk i inlägget ovan. Bildts uttalande var dock i det Rapport special tidigare på kvällen som handlade om FRA. Det finns helt säkert på svt play. Båda programmet är klart sevärda. Rubriksättningen i tidningarna och Rapports sammanfattning ÄR vinklad, men att Bildt inte vill kännas vid sitt uttalande idag beror säkert lika mycket på att han fått ägna en stor del av sin tid sedan det televiserades åt att få höra hur extremt korkat sagt det var. Men vinklat eller inte så betyder allt annat än ett klart förnekande att informationsutbyte förekommer med diktaturer att det har förekommit. Sådana saker erkännas aldrig öppnare än så.

    Tack Green, det är inte var dag man åstakommer klassiker.

    Jag har under dagen funderat lite på hur jag tycker att en verklig ledare borde ha agerat. För det första borde den erfarne ledaren klara av att prata omkull den oerfarne nybörjaren i sak. För det andra ska man visa att man vågar riskera något själv. Om Reinfeldt spänt ögonen i riksdagsgruppen och sagt att han avgår om en enda moderat röstar ”nej” så hade han varit värd respekt. Men nej, han vill inte riskera något. Han vill härska med oinskränkt makt.

Kommentera

