Obligatorisk läsning om FRA

Jag brukar inte skriva denna typ av inlägg. Jag brukar vilja ha saker att tillägga själv för att skriva. Men idag vill jag säkerställa folkbildningen i den just nu viktigaste frågan. Om någon som läser detta mot förmodan inte har läst Klamberg et als artikel på dagens DN Debatt så rekomenderar, nej kräver, att du omedelbart läser den! Läs begrunda och fundera sedan över hur många du tror det var av de riksdagsmän som röstade ja som hade begripit hela bilden.

Jag har inget i övrigt att tillägga.

14 svar to “Obligatorisk läsning om FRA”

  1. Little Miss Chatterbox Says:

    Ja, ja…. You have my attention – and I WILL read it!

    X my heart…

    LMC

  2. Populisten Says:

    Då skrev jag inte inlägget helt i onödan i alla fall. 🙂

  3. Little Miss Chatterbox Says:

    Nej inte alls!

    Jag tror dock inte att det kommer ändra min ståndpunkt i SAKfrågan (dvs för eller emot signalspaning i kabel – för det var väl det det började med någon gång i tidernas begynnelse…? 😉 )

    Däremot kan det säkerligen få mig att se annorlunda på den nuvarande lagen, dess utformning och ev. bieffekter…

    I’ll be back! 🙂

  4. Little Miss Chatterbox Says:

    Sorry…

    Har läst och står fortfarande fast vid min tidigare ståndpunkt. Jag är väl exhibitionist helt enkelt!

  5. Populisten Says:

    Det var ju illa. Om inte sakupplysningar hjälper så får väl jag och andra gå över till ren skräckpropaganda. 🙂

    Fast jag undrar faktiskt om du inser vidden av integritetsintrånget av att kartlägga en helt vanliga människors privatliv på det sett som kommer att ske.

  6. Little Miss Chatterbox Says:

    Gör det! *skr*
    Det kanske hjälper?!

    Jag börjar faktiskt, helt ärligt, undra vad ”det är för fel på mig” som tydligen har en enormt hög tolerans vad gäller den personliga integriteten – eller så lever jag bara ett ovanligt ”normalt” och ”tråkigt” liv…? 🙂
    Jag kan faktiskt inte se varför man skulle vilja döma fackföreningsmedlemskap och dylikt och om det är den typen av kartläggning man är så himla rädd för, och ser som ett så stort hot – ja, då fattar jag fortfarande inte…

    Framför allt inte när så många [av dem som är uttalade motståndare till detta] med glädje vräker ut allt möjligt privat över hela internet. man behöver ju inte direkt någon superdator för att kunna ”åsiktsregistrera” de flesta här, eller hur?

    Jag bloggar anonymt, av hänsyn till mina vänner, partikamrater och arbetgivare – inte för att jag är rädd för att staten skall kartlägga mig, för det har de redan gjort vid det här laget! Jag kav upp ”kampen om personnrt” för länge sedan… 🙂

    Ha en bra dag! Och jag ser fram emot lite skräckpropaganda, ok?!

    Mvh,
    LMC

  7. Little Miss Chatterbox Says:

    ”varför man skulle vilja GÖMMA fackföreningsmedlemskap” skulle det vara!

  8. Populisten Says:

    Hej LMC,

    Ditt exempel med fackföreningsmedlemskap är intressant genom att det visar att du inte förstått (tror jag) hur genomgående kartläggningen kommer att vara. Vilket fack du är med i struntar nog FRA i det är snarare följande typer av data som intresserar dem:

    – ofta besökta webbsidor (därmed kan FRA lista ut vem LMC är i verkligheten om de vill trots att du bloggar annonymt)
    – vem du ringer till och när
    – vem (inte om vad) du mailar till
    – var du bor
    – hur du reser och rör dig i din vardag
    – vart du reser på semester

    Utifrån detta kan man få en bild av hur du är idag. Antagligen en ganska vanlig person (precis som jag). Intresset väcks då du börjar maila till nogon i Afgahnistan samtidigt som du flyttar till en ort nära ett käörnkraftverk. Visst, det kanske är ett suspekt sammanträffande. Problemet är bara att man måste ha en enorm kartläggning av nästan alla människor för att hitta just detta nya bettende. En kartläggning som jag faktiskt inte kan förstå hur man kan tycka är OK.

    Jag uppfattar inte alls att det är den typen av människor som fläker ut sitt liv på internet som är mest emot lagen. Här tycker jag du gått på regeringens dimridåer och försök att förminska kritikerna genom att kalla dem ungdomar och så vidare. De motståndare i bloggosfären som jag känner till är snarare medelålders eller unga vuxna.

  9. Little Miss Chatterbox Says:

    Hej!

    Jo, jag är helt medveten om att det är den typen av omfattande kartläggning som Du beskriver som det är frågan om och jag har även förstått (tro det eller ej! 😉 ) att den måste vara extremt ingående för att den faktiskt skall kunna generera den typen av varningsflaggor som vi pratar om. Att enbart flagga vissa utvalda ord skulle vara helt meninsglöst om inte den kopplas till beteendemönster av den typen Du beskriver eftersom det skulle vara lika relevant som en opinionsundersökning beställd av LO ungeför… 😉

    Och vad gäller mina aktiviteter på nätet om Du tar som exempel, så är jag varken så naiv, eller okunnig, att jag tror att bara för att jag bloggar ”anonymt” så kan inte min identitet spåras. Jag är helt medveten om hur enkelt det är att ta reda på vem ”Miss Chatterbox” eg. är men faktum är att 99,99% av de som läser min blog inte vet, kan eller bryr sig åtminstone inte om (så intressant är varken jag el mina åsikter nämligen egentligen…) att ta reda på det. Det krävs inte en superdator eller signal spaning för att spåra min IP-adress och via servern ta reda på vems konto jag skriver från, och det vet Du också.

    Och vad gäller min kommentar om folks som ”fläker ut sig på internet” har Du missuppfattat mig lite tror jag. Jag försöker absolut inte avfärda kritikerna som ”tanklösa ungdomar” – det var absolut inte min avsikt och i så fall uttryckte jag mig slarvigt. Men vad jag mear är att det verkar som att folk inte alltid inser att det faktiskt finns vissa risker och faror med att lägga ut hela sitt liv: lite partybilder på facebook, ett litet g-mail konto, en blog, en tanklös kommentar på någon annans blog eller en tidningsartikel, hemsidor om det ena med det tredje o.s.v. Det finns ett antal seriösa, och pålästa motståndare till FRA-lagen, som jag absolut tar på allvar och respekterar (däribland Populisten) men det finns också otroligt många puckon som inte vet vad de snackar om eg. utan bara spinner loss på vad de läst i Aftonbladet eller vad de hört någon annan säga och de talar gärna om detta, samtidigt som de är helt oblivious vad det gäller risker med att lägga ut allt möjligt på nätet.

    Kommer Du ihpg när MUFs ordförande argumenterade mot FRA-lagen och använde ”una människor lever hela sitt liv på nätet idag” som argument? Min poäng är att om man ”vräker ut hela sitt liv på nätet” så spelar det liksom ingen roll om det sihgnalspanas eller ej, för man har just själv publicerat det inför 4 miljarder potentiella läsare… See my point?

    Vi hörs!
    /LMC

  10. Populisten Says:

    Hej!

    Jag håller helt med om din poäng LMC. Detta att vräka ut hela sitt liv på nätet är en form av exibitionism som jag inte begriper mig på. Själv bloggar jag inte anonymt längre, eftersom jag ibland ju går till rätt ordentliga personangrepp så kändes det inte helt rättvist att fortsätta vara anonym.

    Okunskapen är dock delad med en hel del ja-sägare. Somliga medelålders politiker verkar fortfarande se internet som en slags leksak (tydligast är det nog i fildelningsdebatten dock). Det är ju en minst sagt förlegad syn. På gott och ont så genomsyrar internet större delen av vardagslivet idag. Kan man ens betala en räkning på posten längre? Finns ens posten?

    Hälsningar
    Populisten

  11. larserick Says:

    Little missy. Förlåt att jag lägger mig i.
    Men det är faktiskt en skillnad i att frivilligt ”fläka ut sig” på internet och att bli kartlagd av ngt slags myndighet emot min vilja. In in minsta detalj. Kom ihåg att (nu pratar vi om de sociogram som FRA tydligen använder) så kommer de (”staten”)att veta mer om dig än du vet själv!
    Och hur tråkig och normal du än anser dig själv vara så har du säkert i ditt umgänge folk som är mindre ”tråkiga”, eller som kommunicerar på ett sätt som väcker FRAs intresse. Därmed blir även du intressant, fastän på ett sätt du nog inte skulle uppskatta.

    Och kom ihåg. Många FRA-kramare tycks utgå ifrån att vi har en snäll stat. Men tänk om staten inte är så snäll. Den kanske säljer ditt privatliv o ditt umgänge till främmande makt.
    För att inte tala om den dag (kanske väldigt nära) då staten blir odiskutabelt ond. Då finns verktygen klara att komma dig mycket nära inpå livet – helt lagligt.

  12. larserick Says:

    Posten? Vad är det? E-mail däremot, det känner jag till… Och koderna till mina bankkonton delar jag med FRA?

    Att många, även ledande, politiker tror att datorer och internet är leksaker för finniga tonåringar, det har väl denna debatt visat. Och den tron tyx de dela med etablerade, ärrade journalister, typ Björn Elmbrant.

    (Men berätta inte för någon att jag faktiskt är ungefär jämngammal med den där olyckan Björn E.)

    Och puckon finns med alla åsikter, företrädesvis ej kombinerat med insikter.

  13. Populisten Says:

    Lars-Erik, det finns två sorters ålder. Den som strikt utgår från när man föddes och den som anger när man slutade märka att omvärlden förändras. Du och Björn E är nog bara jämngamla i den första bemärkelsen.

  14. larserick Says:

    Haha, Pop. Den kommentaren suger jag i mig till 100%.
    Ska nu, efter 2 dygns driftstörning på servern, dock åter stänga datorn och ge mig iväg med min unga hustru och son och införskaffa en del av livets nödvändigheter i form av inflationsskadad mat och möjligen lite varma kläder. Bor man i norr, så gör man.

Kommentera

