Hastighetstalibaner

I dagarna genomför Vägverket ett riktigt genomkorkad reform: nya fartgränser. Svenska hastighetsbegränsningar är i allmänhet skrattretande låga. I Tyskland är gäller t.ex. ofta 130 km/h som lägsta rekomenderade hastighet på motorvägarna, fri fart gäller fortfarande på många strtäckor. Resultatet är ett motorvägsnät med färre dödade per personkilometer än det svenska som nu får sänkt hastighet till 100 km/h på många ställen och höjt till 120 km/h på några få.

Vägverket har naturligtvis inte folket med sig, men det skiter de naturligtvis i. Till SvD verkar läsarreaktionerna ha rasat in. Bäst beskrivning av reformens absurditet ger nog signaturen John:

Vad finns det att tjäna på att fördubbla antalet hastighetsskyltar? En förare ska koncentrera sig på att framföra fordonet, inte kolla på skyltar om det är 30 eller 40 kilometer i timmen. Med de gamla hastighetsbegränsningarna går det oftast att gissa sig till vilken hastighet som gäller även om man råkat missa skylten

Hela reformen är så typiskt svensk. Den bortser totalt från verkligheten och fokuserar på visioner och principer. Istället för att satsa på hastighetsbegränsningar som är enkla och som respekteras av förarna ska vi ha ett principiellt korrekt gytter som kommer att göra det omöjligt att veta vilken hastighetsgräns det är på en viss sträcka. Hastighetsgränserna är redan löjligt låga och nu ska de också bli omöjliga att komma ihåg. Förr var det 30 km/h i princip bara utanför skolor och nästan alla respekterade det, nu är det 30 km/h så fort man ser två hus och folk kör som dårar utanför skolorna. Ska det vara en bra utveckling? Men Vägverket och de kommuner som saboterat respekten för 30-gränsen tar naturligtvis inte sitt ansvar. Som alltid är det medborgarna det är fel på, den svenska statsapparaten är totalat fri från ansvar för allt den ställer till.

Annonser

Etiketter: ,

8 svar to “Hastighetstalibaner”

  1. Simon Mattebo Says:

    Nu har väl ändå Vägverket hoppat i galen tunna, eller kört för fort med detta beslut.
    Jag tyckder att hastighetsbestämmelerna har varit ganska bra möjligen lite för låga på vissa platser. Ni kan väl inte på fullt allvar tro att dödsolyckorna sker där hastighetsbestämmelserns hålls? Vid de olyckor jag varit på har nog hastigheten varit den dubbla mot den skyltade.
    Lär folket att vara LOJAL MOT BESTÄMMELSERNA.
    Tyvärr tillhör körkortet de mänskliga rättigheterna.

    Pensionerad polis med 10 år på LTG.

  2. Micke Says:

    Efter att ha kört bil varje dag i Tyskland på stäckor med fri fart, till och från mitt arbete, kan jag bara instämma. Det vekar helt enkelt som det finns för mycket tjänstemän, möten och visionsflummeri inom vv, NTF och SIKA.
    Verkligheten, d.v.s. att det finns en människa som rattar en bil, har totalt förbisetts. Man tror helt sonika att hastigheten helt bestämmer om det ska bli en olycka eller inte.

    / Micke

    PS. Var det inte jag som myntade uttrycket ”Hastighetstalibaner”? Inte för någon copyright eller så men…DS.

  3. Hans Eriksson Says:

    Sverige föregångsland – igen ! Tyvärr på fel sätt – igen !
    Det är fascinerande vilka konsekvenser en skamgreppsfråga som ”Hur många döda vill Du ha i trafiken ?” kan få. Om man svarar ”inga alls” så blir man förespråkare för ”Nollvisionen”, enligt ”överhetens” sätt att resonera, och då skall man självklart lojalt förverkliga denna vision utan att göra några som helst egna reflektioner.
    Vi har de beslutsfattare vi förtjänar, men förstår vi att det är den kår av rumpnissar, vilka, oavsett regering och politiker, har en högst inskränkt syn på verkligheten och oss medborgare. För att återknyta till trafiksäkerhet så har självklart hastigheten en betydelse NÄR en olycka sker. Men att utifrån det påstå att farten dödar är lite som att förbjuda människor att ligga ned eftersom det är oftast när människor ligger ned som de dör.
    Rumpnissarna, som ibland även benämns sakkunniga och experter, har inte förmågan att förstå att i trafiken och trafikflödet finns människor som inte ens i sin vildaste fantasi kan inse att de åker säkrare för att de sänker hastigheten med 10 km/tim på en rak, torr väg med fri sikt. Visserligen görs försök att effektivt skrämma nya fordonsförare (kallas idag riskutbildning) genom att låta dem uppleva situationer där ett fordon praktiskt taget inte går att manövrera. Syftet må vara lovvärt – att skapa försiktiga förare – men resultatet kan mycket väl bli enbart rädda förare. Och rädda människor skall inte ägna sig åt aktiviteter där det finns risker, såsom att köra bil. Det är stor risk att den inslagna vägen, utan visioner angående mänsklig förmåga, kommer att drabbas av ytterligare hastighetsinskränkningar, eftersom rädda förare inte bör köra fortare än 40 km/tim.

    Phineaus

  4. Lasse Says:

    Håller helt med. Den justering som behövdes var att stora delar av E4 och E6 borde höjas till 130 eller 140 km i timmen och vissa dåliga vajervägar möjligen sänkas till 90. Men att införa ännu fler hastighetsskyltar är ju horribelt. Nästa gång de vill sätta sprätt på våra pengar kommer väl något ljushuvud på att man kan införa 95 och 105 som gränser också. Eller varför inte 102,5???

  5. mats Says:

    Jag är mer intresserad av hur vi faktiskt får bort gubbar och gummor på Vägverket. Är det dags att lägga ner Vägverket iom att många verkar anse att de fokuserar på helt fel frågor?
    Hur tillsätter vi politiker som vågar göra det? Jag skäms för att vara svensk. Deras nollvision är så infantil, så att man blir mörkrädd. Även om det bara är en vision, så märker man att dom faktiskt tar den på allvar. Var finns verklighetsuppfattningen? Blir man per automatik så inskränkt för att man jobbar på ett statligt verk? De nämner på sin hemsida att vägtransportsystemet, krångligt namn, ska vara jämställt. Känns den formuleringen svensk, eller?

  6. Populisten Says:

    Micke: Jag trodde jag kom på epitetet hastighetstalibaner alldeles själv, men det är inte lätt att veta om jag snappat upp det någonstans och lagrat det långt bak i hjärnan.

    Mats: För sisådär tio år sedan hörde jag Hoa Hoa Dahlgren i radion. Han hade hört talas om nån feminist som vill ha kvinnligare motorvägar och ställde sig frågan vad det skulle betyda. Mera kurvor, trodde han…

  7. Realisten. Says:

    Lägg ned Vägverket & skrota Tingvalls & Skogös fjantiga hastighetsreform & genomför en generell höjning till 130 km/h på motorvägar med fartgräns 110/120 km/h samt behåll 110 km/ på 2+1 vägar. Därmed kommer folk att accpetera fartgränserna bättre.

    Man blir bara trött på dessa två fjantar.

  8. Lars Blomqvist Says:

    Nyköping, gästabudsstaden, har med hull och hår anammat Tingvalls galenskaper med 30 km, hopträngda gator och infartsleder till 1950-talsstandard. Resultat?! Jo, en förskräckande massa usla förare med lika usla kunskaper om trafik har vågat sig ut med bilen. Resultat av resultatet!? Starkt ökad skadefrekvens utanför staden, fler viltolyckor, sämra miljö med sämre luft, trafikstockning när två bilar radar upp sig på kringfartsleden m.m., m.m.
    Kom och se eländet men, kom ihåg, två saker skall ni akta er för, nämligen 1) att köra in i Nyköping och 2) steka fläsk med bar överkropp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: