Barnrumpor

Finns det inga vuxna kvar i försvar och försvarsdebatt har jag gått och undrat hela dagen. Först läser jag Wilhelm Agrells artikel på SvD Brännpunkt till frukosten. Agrell som med helskägg och bruna tröjor ser ut som själva urtypen av en akademisk vänstertomte går numer från klarhet till klarhet. Det är glasklar skärpa i en argumenation grundat i iskall realism. Den vidräkning Agrell gör med naiviteten i svenska försvarberedningar från 1930 och framåt är inte nådig. Fram träder bilden av en politisk klass som inte förmår begripa att försvarsfrågor är på blodigaste allvar, att det ytterst kan handla om nationens själva existens. Istället har det varit legio att kompromissa fram omvärldsbeskrivningar som passar de ekonomiska mål man har för försvaret och ägna sig åt barnsligt önsketänkande får att få kartan att passa med verkligheten.

Sedan lyssnar jag på radio i bilen och får höra saker om hur det ärorika svenska försvaret övar som får mig att tappa hakan. Visst, jag är frikallad så jag vet egentligen inte hur det går till. Men i min aningslöshet så trodde jag i alla fall att militären begrep att det de höll på med var på allvar. Nu får jag höra en historia om skarpa skott i fel riktning och låtsasorder. Låtsasorder! Vad innerst ända in i glödheta är det? Det är jag inte den enda som undrar idag. Det enda jag kan tänka på när jag hör ordet är general Alfons Åberg som skickar in 1:a käpphästregementet under major Molgam i striden. Låtsasorder! Är det nåt som vuxna karlar i militären sysslar med? Men värre blir det. Mitt under pågående övning ger ett överordnat befäl, en löjtnant, en fartygschef order om förflyttning till en ny position. En order som löjtnanten inte menar att fartygschefen ska ta på allvar eftersom positionen ligger inom den för skjutövningen farliga zonen. Ingen information ges dock om att det är en ”låtsasorder” utan än värre, på fartygschefens orroliga fråga upprepas den. Begriper inte karln att detta är allvarligt? Begriper han inte att han utsätter folk för livsfara? När sedan klåparna i land inte klarar av att ta ut kompassriktningen innan de skjuter skarp är tragedin ett faktum. Kullorna visslar runt stridsbåten som nu är i den farliga zonen och en värnpliktig träffas och dör.

Det kunde slutat i den tragiken. Men för att ytterligare understryka att man inte är vuxna väljer de överordnade befälen att skylla på fartygschefen. Är det plötsligt inte rätt att lyda order? Käre löjtnant som gav ordern. Om du vore en riktig karl skulle du ta av dig uniformen för evigt, inställa dig inför en domstol och oavkortat ta på dig skulden för den unga mans död vilken du orsakat. Så handlar en officer och en gentlaman, men uppenbarligen är du varken eller.

Båda historierna sätter det svenska försvarets katastrofala skick i blixtbelysning. Man leker och fattar inte att det är allvar. Hur ska vi någonsin kunna klara oss om vi hamnar i krig så länge både försvarspolitiker och militärer är barnrumpor?

Etiketter:

2 svar to “Barnrumpor”

  1. Blubb Says:

    Tack för att du tar upp detta. Vårt försvar är precis så undermåligt och bakom flötet som du säger. Och inte lär det bli bättre – den nya ordning som Tolgfors hade tänkt presentera i höst gick ut på att i princip montera ner försvaret helt och skrota alliansfriheten genom att ha samarbete med Norge… http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=687349 Nu kom ju krisen i Georgien ivägen, och till och med Tolgfors fick backa och tänka om, inte för att det kommer hjälpa särskilt mycket förstås.

  2. Populisten Says:

    Bland det mest patetiska är väl att det krävdes en öppen väpnad konflikt innan våra försvarspolitiker klarade av att se vad så många andra sätt mycket länge.

Kommentera

