Den olympiska elden falnar

Jag har alltid varit sportintresserad. Som åskådare alltså. Numer är jag rätt försoffad. En sommar som denna med först fotbolls-EM och sedan OS skulle alltså inte kunna vara bättre. Men i år blir det nog inte mycket OS-tittande. Redan diskussionerna om huruvida det är rätt att låta Kina arrangera OS alls har ju lagt sordin på stämmningen. Men till syvende och sist så tror jag att det är bättre använda idrotten som något som får människor från olika politiska system att mötas, som en anledning att öppna slutna länder för omvärlden och som en anledning att minnas att det djupast mänskliga har vi alla gemensamt. Kunde OS hållas i Moskva 1980 så kan det hållas i Peking 2008 (för att inte tala om att Berlin var värd 1936). På sätt och vis känns det också skönt att slippa de fullskalebojkotter som skedde 1980 och 1984, ska spelen alls hållas så ska de bästa delta. Nu blir det inte så denna gång heller. Ett antal ryska storstjärnor har idag stängts av efter att ha fifflat med urinproven.

Gunilla Lindbergs försök att rädda IOKs ära idag räcker inte för att övertyga mig om att jag vill se de mer politiska invignings- och avslutningscermonierna. Idrotten hade jag i alla fall tänkt bevittna. Men när nu dopingskandalerna startar redan innan själva tävlingarna avtar den lusten också.

Vad hände egentligen med de olympiska idealen? Vart tog tanken att det är viktigare att delta än att vinna vägen? När blev det enda som räknades för själva spelen hur mycket pengar de kunde generera? När blev det viktigare för idrottsutövarna att ta hem segern än att tävla ärligt? Vad hände med de gamla amatör- och gentlemanneidealen?

Idrottens själ går alltmer förlorad och den olympiska elden falnar i mitt bröst. Vi får se hur mycket tid det blir framför TVn denna gång.

Etiketter: , ,

Kommentera

