Schampopåsens avsikt

Per Gudmundson skriver om vikten av de små påsarna för vätskor vid säkerhetskontrollen på flyplatserna. Anledning är de nyligen fasttagna terroristerna som tydligen funderade på att använda explosiva vätskor. Det ger oss alltså sammanlagt två kända fall av terrorister som har tänkt sig använda explosiva vätskor, båda dessa fall avslöjades mig veterligen med normala underrättelsemetoder. Jag känner hittills till noll fall där vätskekontrollen i sig har satt fast någon, däremot hittade ju Arlandakontrollanterna en burk O´boy för någon vecka sedan. Nu är inte heller denna kontroll till för att öka säkerheten utan för att öka befolkningens känsla av trygghet.

Genom att införa en ny, för vanliga människor, lagom kännbar säkerhetsföreskrift eller regel så får medborgarna intrycket att samhället tar hand om dem och skyddar dem från faror. Det centrala är således alls inte om åtgärden ökar säkerheten eller inte utan att den uppmärksammar medborgarna på att det finns en fara och att samhället skyddar dem. Problemet är förstås att medborgarna i förlängningen blir mer otrygga eftersom de ju hela tiden uppmärksammas på en fara som de antagligen aldrig hade behövt oroa sig för (risken att dö i en terroristattack lär för en svensk vara mindre än risken att dö pga att mänskligheten dör ut fullständigt genom ett asteroidnedslag). Tycker ni att det är ett långsökt resonemang? Kanske, men det är i grunden inte mitt eget utan framförs i boken ”I trygghetsnarkomanernas land : Sverige och det nationella paniksyndromet” av David Eberhard. En i alla avseenden läsvärd bok som antingen kommer att bekräfta det du redan visste, ge dig en ny syn på vårt samhälle eller irritera dig rejält.

Så tillbaka till schampopåsarna. Jag är nämast expert på säkerhetskontroller på flygplatser. Skälet är enkelt och tvådelat: jag flyger väldigt ofta och (av skäl som kan kvitta här) kan jag inte gå igenom en metalldetektorbåge utan att den larmar. Oftast sköts den manuella kontroll som då vidtar effektivt och proffsigt. Ibland, och då nästan alltid av vad jag misstänker är nyanställda, irriterande petigt. Och så ibland, inte ofta men ändå ibland, faller hela systemet ihop. Senast för två veckor sedan kunde jag gå rakt igenom en metalldetektorbåge på en europeisk flygplats utan att bli kontrollerad trots att det larmade. Kontrollerad blev dock min tandkräm som åkte genom röntgenapparaten i sin lilla plastpåse. Säkerhetsmässigt är det förstås illa nog att processen fallerar ibland, men jag har noterat ett än mer oraonde samband: alla de gånger jag slunkit igenom kontrollen har jag varit strikt klädd. Nu flyger jag iofs oftast iklädd åtminstone kavaj så statistiken på fritidsklädsel är dålig, men faktum är ändå att jag fritidsklädd alltid blir noggrant kollat och jobbklädd ibland slinker igenom. Visst inser jag också att en inte alltför mörkhårig, blåögd ung man i kostym och slips inte ser ut som en terrorist, men tänker sig säkerhetspersonalen att att terrorister kommer till säkerhetskontrollen i helskägg och turban?

Hela övervakningen och säkerhetskontrollen framstår därför för mig som humbug och endast till för att flygpassagerare ska känna sig säkrare utan att egentligen vara det. Efter 11:e septemberattentatet ökade otryggheten och nya kännbara rutiner behövdes alltså för att återställa tryggheten. Det är därför och bara därför som vi numer måste lägga tandkräm och schampo i plastpåsar och ibland även röntga skorna. Sambandet med terrorismen är endast indirekt.

Etiketter: , , , ,

2 svar to “Schampopåsens avsikt”

  1. HDR-fotografen Says:

    I våras togs en kvinnlig kines omhand efter att hon försökt spränga ett flygplan. Detta efter att personalen på flygplanet känt petroliumlukt från toaletten där hon placerat vätskebomben. Alltså ingen underrättelsemetod.

  2. Populisten Says:

    Men heller inget som togs vid säkerhetskontrollen.

    Jag vidhåller att vätskekontrollerna bara är ett spel för gallerierna.

Kommentera

