Guld till Silvio

Med 62 regeringar på 63 år är det inte en stor nyhet med nyval och nya premiärministrar i Italien. Sedan kristdemokraterna försvann som statsbärande parti och närmast utraderades efter att maffiakopplingar och korruptionsskandaler kommit i dagen har paradoxalt nog Silvio Berlusconi varit den mest sammanhållande faktorn. I alla fall har han varit premiärminister mer än någon annan. Partinamnet är nytt men Berlusconi är nog samma gamla Berlusconi och nu är han alltså tillbaka.

Egentligen vet jag inte vad man ska tycka om Berlusconi. Redan för tio år sedan sedan såg det ut som om han skulle försvinna från det politiska rampljuset vilket fick mig och två studiekamrater att skriva sångtexten om honom nedan. Ett decinium och åtskilliga Berlusconi-come backer senare finns inte mycket att tillägga förutom att han faktiskt inte tog chansen att kamma hem påvevalet också.

(Fler sångtexter med Italientema finns föresten här.)

Tango om bockfoten

(Mel: Fritiof och Carmencita)

(Med) Forza Italia, det parti jag hade startat
blev jag en kändis sedan började jag snart att
ljuga och bluffa, mygla, muta och fiffla
men med media bakom mig avgör jag vad som blir sänt.
Så såg jag till att det ej blev allmänt känt
att jag tänkte gripa makten!

Fotboll; för folk ett opium
därför var Milan del i mitt imperium.
Där på bänken på Sansi-
ro satt en väldig massa proffs
och jag insåg att männskor går att köpa.
Mammon,min gudom och idol
hjälpte mig på min väg mot mina drömmars mål.
Jag betalade och folket sa:
Si grazie signor! Du blir våran första minister.

Bröd och fotbollsspel åt er!
Ge din röst och du får mer!
För ni vet väl att i valet och i kvalet
är det alltid bara seger som räknas.
Jag är störst och bäst i sta'n
ryms ej på en fotbollsplan!
Så på den politiska arenan sprang jag in,
in i parlamentet!

I parlamentet fanns det gott om kommunister
som debattera' med ett gäng separatister.
Några fascister utsåg mig till minister,
min regering satt länge, ja nästan fjorton da'r
och Cicciolina som var både söt och bar,
hon begärde könsvotering.

Men allt var inte frid och fröjd
tänk att man aldrig kan få vara riktigt nöjd
för jag träffade en skattmas av en otrevlig sort,
en sån som har dille på deklarationer.
Han tyckte min var lite tunn,
sa han med ord som jag ej tar i min mun.
Jag blev kallad inför rätta
men den rätten fatta' fel,
och de satte mig bakom galler.

Berlusconi, gamle vän!
Sitter du ej inne än?
Har du mutat både domare och plit?
Ja, tänk vad man kan köpa för pengar!
Fri som fågeln står jag här,
med min nya karriär.
Var kan finnas plats för en sån hycklare som du?
Jo, i Vatikanen!
Etiketter: , ,

Kommentera

