Schibsted vs Bonniers

Med anledning av de inlägg jag skrivit nyligen om eventuell sossifiering av Bonniermedia så kan det vara på sin plats att jämföra hur våra fyra stora dagstidningars webupplagor idag har rapporterat om regeringens (utmärkta) utspel om striktare regler för anhöriginvandringen. För att göra det enkelt listar jag endast rubrikerna, de säger tillräckligt.

Först Schibstedkoncernens tidningar (SvD och Aftonbladet): 

SvD nyhetsartikel: ”Jobb och bostad krav för invandring
SvDs ledarblogg: ”Egen försörjning för integration

Aftonbladet: ””Arbete en självklarhet för att få hit en anhörig”

Bonnierkoncernens Expressen och DN:

Expressen nyhetsartikel: ”Jobb och bostad krav för invandring
Expressens Anders Jonssons blogg: ”Regeringens piska på flyktingarnas rygg

DN.se sammanfattande rubrik: ”Försörjningskrav kritiseras
DN artikel 1: ”Kritik mot krav på anhöriginvandring
DN artikel 2: ”Rädda barnen kritiskt mot försörjningskravet
DN artikel 3: ””Regeringen skyller på flyktingarna”

Trenden är väl ganska tydlig? Schibsteds två tidiningar har neutrala eller positiva rubriker medans Bonniers har neutrala eller (mycket) negativa. DN är värst som har ideal negativa.

I höstas skyllde Ulf Adehlson alliansens dåliga opinionssiffror på SvD och sa upp sin prenumeration. Undrar om karln någonsin läser DN?

Etiketter: , , , , ,

3 svar to “Schibsted vs Bonniers”

  1. mariafrisk Says:

    Hej! Kul att läsa din blogg! i stora drag kan jag väl säga att vad det än gäller så blir jag upprörd. Kul med så olika åsikter!

  2. populisten Says:

    ”i stora drag kan jag väl säga att vad det än gäller så blir jag upprörd”

    Tack! Bättre beröm kan jag knappast tänka mig från en miljöpartist. 😉

    Visst är det kul med olika åsikter. Speciellt att de blivit så lätt att sprida dem till en lite större publik. Dessutom hittar man också beröringspunkter rätt var det är där man minst anar det.

  3. Viveka Says:

    En rolig sammanställning.
    Angående DN så var ju en av Perssons pärlor, att det var en otäcking.

Kommentera

