Att tacka nej till en gåva

Abort är inte mord, men likväl innebär abort att avsluta ett mänskligt liv. Att avsluta ett liv är att döda, därför är abort ingen sak att ta lätt på. Det innebär också att en mänsklig individ berövas alla möjlgheter som livet kunnat ge innan den ens lämnar moderlivet. Därför innebär abort också den djupaste av alla orättvisor.

Det finns naturligtvis situationer där abort är motiverat. Incest, våldtäckt, osv. Men när 100 människoliv i vardande avslutas per dag i Sverige handlar det mer om abort som livstilsval än något annat. Hur kan vi med öppna ögon låta detta ske i vårt samhälle? Hur barbariska riskerar vi inte att framstå för framtidens människor?

Men dagens människa är ju rationell och vill inte tänka på moral och djupare världen. Pengar brukar den moderna människan dock förstå. Så ställ er därför frågan: Hur sjukt är inte det samhälle som med ena handen spenderar skattepengar på att avsluta graviditeter och med den andra spenderar skattepengar på fertilitetsbehandlingar?

Barn uppfattas som ett livstilsval, men det är de inte. Barn är en gåva.

Etiketter:

13 svar to “Att tacka nej till en gåva”

  1. Henrik Says:

    Aldrig trodde jag att jag skulle få se en svensk använda sådana här fåniga argument som man använder sig av i USA. Har amerikansk abortdebatt kommit till Sverige eller vad är det frågan om?

    Vi skulle kunna ha en diskussion där jag av filosofiska och juridiska skäl säger att mänskligt liv bör definieras som börjandes när navelsträngen klipps och du säger att det bör definieras vid befruktningsögonblicket. Bägge skulle vi ha delvis fel enligt svensk lag och praxis. Det finns en anledning till att vi i Sverige inte aborterar färdigutvecklade spädbarn. Vi har sedan årtionden en etiskt välbalanserad abortlagstiftning och ett slags nationellt koncensus, till skillnad mot t.ex. USA.

    Jag hoppas VERKLIGEN att min mamma hade aborterat mig om hon bedömde att det var bäst. Abort eller inte abort är beslut som de blivande föräldrarna till det ofödda barnet måste få göra utan några som helst moraliska föreställningar från omgivningen. Det är nog svårt och smärtsamt ändå att gå där och undra hur det hade blivit om man hade valt att föda barnet.

    Lika lite som man kan tvinga på någon gåvor, lika lite kan man kräva att en kvinna måste föda ett barn bara för att hon blivit gravid. Det spelar ingen roll vilken stor och underbar gåva ett barn kan vara om omständigheterna inte är sådana att man på ett bra sätt kan eller vill ta hand om barnet. Jag är enormt tacksam över att de flesta i Sverige är tillräckligt förnuftiga för att inse att möjligheten till abort är något mycket positivt.

    Av naturen kan kvinnor föda barn från tidiga tonår och kanske trettio (?) år framåt, med kanske så mycket som ett barn per år. Med din logik så borde därför alla kvinnor skaffa 30 barn eftersom att inte göra så vore att ”tacka nej” till gåvor, eller hur?

    Bara för att naturen kan ge oss underbara gåvor innebär inte det att vi är tvingade av någon slags tacksamhet gentemot Gud eller universum att ta emot alla gåvor. Naturen ger i överflöd och det är upp till oss att ta vara på det vi just för tillfället vill eller har möjlighet att på ett bra sätt ta emot. Solsken t.ex. är en helt underbar gåva tycker jag, men det betyder inte att jag solar tills jag blir brännskadad. Det betyder inte ens att jag överhuvudtaget väljer att sola. Hela livet är som en enda stor gåva. Ska man då ha dåligt samvete om man är less på livet?

    Du skrämmer mig (och förmodligen större delen av Sveriges befolkning). Abort under gällande abortlagstiftning är alltid, alltid, alltid motiverat om den gravida kvinnan så önskar. Punkt slut. Den respekten bör varje kvinna på vår jord ges. Barnet växer i henne. Hon bör få bestämma helt och fullt över sin egen kropp utan hänsyn till vad utomstående har för behov av att uttrycka för moralföreställningar. Självklart kan den blivande fadern ha synpunkter och önskningar, men har kvinnan väl blivit gravid utan att på något sätt ha lurat mannen så tycker jag inte att mannen heller har någon rätt att bestämma om kvinnan ska föda barn eller inte.

  2. Fredrik Olsson Says:

    Därför att 100 människors liv och i konsekvens av det inte också deras barns liv ska förstöras, med dittr resonemang ska samhället bestämma att alla som är kvinnor ska inte få bestämma övers sitt liv på samma sätt som männen. Dom kvinnor som gör abort vill inte ha barn och kommer inte att bli bra mammor och barnen får inte den start i livet dom förtjänar.

    Sluta med din religiösa
    fanatism och vakna upp från sagovärlden.

  3. populisten Says:

    Era kommentarer säger betydligt mer om er själva än ni någonsin kan föreställa er. Att påstå sig bli ”skrämd” av att någon påpekar en fullkomlig självklarhet som att abort innebär avslutandet av ett mänskligt liv är patetiskt bortom alla gränser. Men det förvånar mig inte. Det är normalt sett väldigt lågt i tak i det modrerna liberala folkhemmet. Antagligen är ni rädda för att diskutera detta eftersom risken är att ni tvingas öppna ögonen och inse hela problematikens ohygglihet. Skönare då att blunda och låtsas att det bara handlar om lite rutinkirurgi.

    ”Av naturen kan kvinnor föda barn från tidiga tonår och kanske trettio (?) år framåt, med kanske så mycket som ett barn per år. Med din logik så borde därför alla kvinnor skaffa 30 barn eftersom att inte göra så vore att “tacka nej” till gåvor, eller hur”
    Hört talas om preventivmedel?

    ”Abort eller inte abort är beslut som de blivande föräldrarna till det ofödda barnet måste få göra utan några som helst moraliska föreställningar från omgivningen.”
    Jag hoppas att du med detta menar BÅDA föräldrarna. Varför skulle inte jag ha rätt att påpeka vissa moraliska aspekter på detta utifrån min livsåskådning. Du har en obehaglig sin på moral. Allt jag gör är att påpeka det självklara att abort innebär att man avslutar ett mänskligt liv. Detta kan sedan de blivande föräldrarna ta i beaktande när de tar sitt beslut. Om det blir abort ska varken jag eller någon annan utomstående sedan skuldbelägga dem. Det behövs inte heller, det brukar de nämligen klara alldeles utmärkt själva! Innesrt inne vet varje havande kvinna att de har släkt ett liv då de begått abort.

    ”Sluta med din religiösa
    fanatism och vakna upp från sagovärlden.”
    Fredirk, där avslöjade du mycket om din inskränkta världsbild. Jag är inte mer religiös en dig. kanske till och med mindre. Om du läst annat på min blogg så hade du vetat att jag kallar mig själv för agnostiker.

  4. J.P. Green Says:

    Mycket bra inlägg, ärade Populist!

  5. Anna H Says:

    Känner flera kvinnor som gjort abort. Samtliga känner sig lurade och önskar det ogjort. Ett stort problem med aborter är att många kvinnor (och män) känner påtryckningar från omgivningen att göra abort om graviditeten kommer vid ett illa valt tillfälle. Insikten om att det var medvetna eller omedvetna påtryckningar kommer kanske lång tid efter genomförd abort. Istället borde vi skicka ut signaler som visar att omständigheterna inte behöver vara perfekta för att få barn. Man kan bli en lika bra förälder i alla fall.

  6. Ulla Says:

    och man kan faktiskt adoptera bort barnet, fast det är en otänkbar tanke i vårt land. Fast vi tycker att det är självklart att kvinnor i andra länder ska klara att lämna bort sina barn.
    Men den officiella synen får inte ifrågasättas. Vi har ju också en partiledare, Mona Sahlin, som stolt deklarerar att hon gjort fem eller sex aborter. Hon har väl tre eller fyra levande barn. Det innebär att hon knappast använt några preventivmedel under sin sexuellt aktiva tid. Skulle hon vara ett föredöme?
    Nödvändigt tillägg: jag är inte troende.

  7. populisten Says:

    En intressasant reflektion är att av er fem som kommenterat så är två stycken aggresivt kritiska mot mitt inlägg och verkar inte se några som helst moraliska aspekter på abort; båda är män. Kontrasten är uppenber mot de två senaste kommentarerna som båda är skrivna av kvinnor.

    Ulla i vilket avseende över huvud taget skulle Mona Sahlin vara ett föredöme? Hon har struntat i att betala skatt, hon har dragit på sig p-böter för tusentals kronor som hon sedan inte betalade utan att kronofogden kopplades in, hon har drivit sin egna firma i konkurs, hon har använt regeringens kreditkort för privata inköp (och det var betydligt mer än en Toblerone) och hon har då alltså enligt dig gjort ett ganska stort antal aborter. Fram träder bilden av en person som inte klarar av att ta det insta ansvar för sig själv. Om man konsekvent glömmer att betala räkningar är det kanske inte så konstigt att man inte ”kommer ihåg” preventivmedel heller. Dessutom uträttade Sahlin inte ett dugg som minister. Att folk utrycker förtroende för henne och hennes parti i opionsundersökningar är ett mysterium. Nej, Mona Sahlin är en usel politiker som dessutom fifflar: http://www.youtube.com/watch?v=HE6VXnScmC4

    Jag inser att din fråga var retorisk. Föresten är det ett sorgligt betyg på abortdebatten i Sverige att du fann dig tvungen att lägga till att du inte är troende.

  8. Anna Says:

    Jag och många med mig är oerhört tacksamma att de i sin ungdom hade möjlighet att avstå från att genomgå en oönskad graviditet. Det är en männsklig rättighet att själv få bestämma över sin kropp.

  9. populisten Says:

    Anna, ett ofött barn är inte en del av din kropp. Det är en alldeles egen individ. Jag påstod förståss ingenstans ovan att abort skulle vara förbjudet, jag påpekar bara att det innebär att avsluta ett mänskligt liv.

    Hur kom det sig föresten att du blev ”oönskat” gravid? Om vi bortser från det lilla, lilla fåtal som blir gravida trots att de användre preventivmedel så kan man inte bli gravid bara så där helt oväntat. Graviditet uppstår på ett enda sätt och det är om man, på ren svenska, knullar utan skydd. Jag ber om ursäkt för språket men det är varken svårare eller vackrare än så.

    Jag tror att jag hade min första sexualkunskapslektion i 6:an. Sedan gnuggades kunskaperna in under mycket fnitter i högstadiet. Min skolgång var inte unik utan alla svenskar har haft en liknande. Alla vet att man blir gravid om man inte skyddar sig vid sex. Och de vet det från en ganska späd ålder. Det finns i normalfallet helt enkelt inga ursäkter för att ”råka” bli gravid. Eller ”råka” göra någon gravid för den delen. Om man inte är mogen nog (oavsett ålder) att ta detta till sig så borde man helt enkelt låta bli att ha sex alls.

    För övrigt undrar jag hur någon kan veta att en ”oönskad” graviditet inte kunnat leda till ett alldeles fantastiskt barn? Inte tar väl livet slut när man får barn? Vad är det som är så hemskt med att skaffa barn tidigare än somliga andra? Rent biologiskt är inte tonårsföräldern konstig utan jag som är 33 och inte har barn.

  10. Kerstin Says:

    Jag är skrämd över hur människosynen har förändrats genom åren
    hur vi helt tappat respekten för det mänskliga livet

    När Moder Teresa mottog Nobels fredspris 1979 sa hon bl a: ”Det är en sak jag känner att jag måste dela med er alla. Det största hotet mot freden i dag är det oskyldiga ofödda barnets rop. För om en mor kan döda sitt eget barn i sitt eget sköte, hur mycket mer kan då inte du och jag döda varandra?”

    Människan är expert på att klä sina onda och egoistiska handlingar i vackra ord. Att hävda att aborten görs för barnets bästa, innebär att man klär en ond handling i fina ord. Aborten sker således inte för att barnet kommer olägligt för mig, utan för att jag vill mitt barns absolut bästa (vilket i det här fallet innebär att döda barnet). Här ser vi tydligt den nakna ondskan i all dess vidrighet. Man framställer sig själv som god, när man dödar sitt barn, medan de som värnar om det ofödda barnets liv, framställs som kärlekslösa och onda.

    en länk till en film som är värd att titta på, och ställa sig själv frågan är detta en människa? ja eller nej.

  11. Marité Says:

    Jag tycker så här. Vi kvinnor har blivit lurat av samhället. Abort är inte lösningen. Samhället har ungefär samma fördomar mot ogifta kvinnor som för i tiden… Men nuförtiden förväntas kvinnor att inte födda sina oönskade barn. Abort är ju laglig. Sverige är ett rik land, värför känner många kvinnor sig pressad pga ekonomiska skäl? Mödrar som vill inte se sina unga döttrar bli mödrar unga. Män som vill slippa ansvaret. Varför bekämpar vi inte de fördomar istället för att fokusera på kvinnans rätt till sin egen kropp? Skulle en kvinna kunna välja fritt, så hade abortstatistiken sett helt annorlunda ut. Det är jag helt övertygat om.

  12. Marité Says:

    Ersätt oönskade mot oplanerat. Att vara oplanerat är inte samma sak som att vara oönskade.

  13. Populisten Says:

    Marité, jag tror inte mycket på känsmaktsteorier om att kvinnors underordning eller så skulle vara en del av förklaringen (jag vet t.ex. blivande fäder som bokstavligen gråtande bett på sina bara knän att få behålla barnet men blivit ignorerade av mamman). Visst sviker samhället, men inte genom att pressa eller ha en massa fördomar utan tvärtom genom att inte ställa krav på något slags moraliskt eller osjälviskt beteende. Abort är sannolikt bland de mest egoistiska handlingar man kan begå, man offrar en totalt försvarlös individs liv för att det inte passar in i hur man hade planerat sitt liv. Sedan kläs egoismen i vackra ord för att dölja samvetskvalen. Jag tror som sagt inte att det är yttre press som gör att kvinnor gör abort (i allmänhet) utan ett samhällsideal att alltid, allltid sätta sig själv i första rummet. I grunden är det ett väldigt barnsligt beteende.

    Visst är vi en märklig kultur som rynkar på näsan åt tonårsmammor men inte vågar säga åt den som gjort abort att de dödat ett mänskligt liv.

    Det här blev kanske inte mycket till svar på din kommentar. Jag svävade nog iväg lite.

Kommentera

