Tour de Trams

Charlotte Kalla har just vunnit Tour de Ski. Hennes insats, speciellt i det allra sista loppet uppför Val di Fiemmes slalombacke, var naturligtvis magnifik, men den berör mig ganska lite. För trots att jag alltid älskat skidåkning och spenderade min ungdom klistrad framför TV:n då Wassberg, Svan och Mogren vann på löpande band tittade jag på dagens lopp endast för att min fru ville se det. Tour de Ski är nämligen kulmen på den utveckling av skidsporten som har förvandlat den från min favoritsport till ett jippo som inte berör mig. Lopp där skidor ska bytas mitt i, masstarter där endast de sista 100 metrarna är av intresse och så Tour de Ski som inte avslutas med skidåkning utan alpinism är ingridienser i FIS plan att göra längdåkningen mer säljbar till mellaneuropas TV-publik, men som samtidigt gjort att sporten inte längre är intressant för oss som älskat den från vår barndom.

Varför ska vi nordbor acceptera denna utveckling av ”vår” sport? Varför kämpar ingen emot? Får man komma med ett förslag för att återupprätta den ”riktiga” skidåkningen? Skaffa ordentligt med prispengar till Vasaloppet, Holmenkollens 5-mil och två lopp till i de nordiska länderna och skapa ett ”Grand Slam of Skies”. FIS kommer knappast att sanktionera detta, men säg en miljon till segraren i vardera loppet plus en miljon till totalsegraren och världeliten står garanterat på startlinjen. Dessutom kommer ingen att våga lägga kraft på tramstävlingar som Tour de Ski längre. Det är här i norden som skidåkningens historia och allra mest klassiska tävlingar finns. Varför är vi oförmögna att utnyttja detta för att skaffa oss inflytande?

Etiketter: , , ,

Kommentera

