”Herr Larsson har dambyxor!”

När jag var liten följde jag ibland med min mamma när hon handlade kläder till sig själv. Jag minns det som ganska tråkigt men lite spännande. Mest spännande var det då hon köpte lite finare byxor. Dambyxor var nämligen konstiga: de hade blixlåset eller knäppningen på sidan istället för framtil som på herrbyxor. Förklaringen till denna skillnad lärde mig nog mer om skillnaden mellan pojkar och flickor än den mest pedagogiska blommor och bin-lektion kunde ha gjort.

I närmare 30 år har detta minne legat i dvala för att idag väckas av en madeleinkaka i form av en ledarartikel i SvD om vänsterfeminismens nya projekt: ”byxor som underlättar för dem med fitta att stå upp och kissa.” Det slår mig att man aldrig ser min barndoms typ av dambyxor längre. Under de 30 år av jämstäldhetsarbete som gått så har västvärldens kvinnor konsekvent strävat efter att bli alltmer lika västvärldens män, och det syns på byxorna de bär. Numer har även dessa knäppningen fram. Trots att kvinnor i allmänhet köper vilka byxor de vill så beror detta i vänsterfeminismens värld på könsmaktsordningen och kvinnors underordning. Lösningen är tydligen att träffas och konstruera nya ”feminsitiska” byxor som gör att även kvinnor kan stå och kissa samt avsluta hela det skattefinansierade spektaklet med en ”gemensam kissaktion ute i det fria”. Att de samtidigt tar ännu ett steg mot att bli intill förväxling lika män verkar inte föresväva dessa feminster.

Hur kan det vara feminism att sträva efter att efterlikna den manlighet som man påstår vara roten till allt ont? Hur kan det vara feminism att förneka det feminina? Jag har inte svaren. Allt jag vet är att den typ av byxor som kvinnor bar i min barndom, och som herr Larsson tvingas bära i ”Att angöra en brygga”, var betydligt snyggare och kvinnligare än de herrbyxor som deras döttrar bär idag.

Etiketter: , , ,

5 svar to “”Herr Larsson har dambyxor!””

  1. parstrom Says:

    Ja, du, det är märkligt hur det kan vara feminism att förneka det feminina. Det måste vara så att vi karlar inte riktigt har samma fattningsförmåga som skapelsens krona, Kvinnan!

  2. populisten Says:

    Visst är det så att vi inte har samma fattningsförmåga. Vilket bara gör det än mer märkligt att de vill efterlikna oss till varje pris. 🙂

  3. populisten Says:

    Ju mer jag tänker på det destå säkrare blir jag på att mannen med dambyxorna i Att angöra en brygga heter Larsson och inget annat. Det får bli än ändring i huvudinlägget.

  4. fafafafafafafafafafa Says:

    det handlar ju inte om att konkret efterlikna män ifråga om byxor etc. det handlar om att få ha på sig bekväma kläder (och det är synd om gubbar som inte vågar ta på sig kjol, men det är ju inte mitt problem utan gubbarna och deras rädsla för TJEJKLÄDER). det handlar om att tjejr tar killars friheter/privilegier eller helt enkelt deras klädval.

    debatten borde snarare handla om hur tokroligt det är att killar inte vågar ha kjol och strumpbyxa. och hur sorgligt och vidrigt det är att killar förraktar tjejer så mycket.

  5. populisten Says:

    Fa (osv), det verkar ju ännu mer knasigt att envisas med att bära herrbyxor om man tycker det är vansinnigt obevämt. Iofs tycker jag att det är en rejält omogen inställning att anse att kläder alltid måste vara maximalt bekväma. Kostym är inte alltid världens bekvämaste plagg ändå bär jag det gärna eftersom jag tycker det är snyggt.

    Strumpbyxor är för övrigt både fult och inget alternativ för oss som vill kunna stå och kissa. Kjol har jag träffat män som burit (utan att vara transvestiter), men nu är det traditionellt ett kvinnoplagg i vår kultur och om du läser fler inlägg på min blogg så inser du säkert att jag ser ett egenvärde i traditioner.

    Nu handlade förståss mitt inlägg inte främst om kläder som man kan tro om man bara läser dess yta. Min poäng är att den feministiska retoriken blivit allt mer aggresiv mot det manliga samtidigt som kvinnor strävar efter att bli allt mer lika män på alla möjliga sätt och vis. Jag får inte ihop det.

Kommentera

