På fisketur i SDs vatten

Det har bara varit en tidsfråga innan något av de etablerade partierna skulle försöka göra Sverigedemokraternas invandrarfientliga agenda till sin. Tabut runt SD är visserligen starkt men lockelsen av att kunna sno åt sig de väljare som röstade på dem förra valet är stor den också. Tricket torde alltså vara att ta över SDs favoritfråga men behålla avståndet till partiet självt. Lite spännande har det allt varit att se vem som skulle falla för frestelsen först.

Nu vet vi. Det var Göteborgs (s)tarke man Göran Johansson som inte kunde hålla sig längre. Visserligen vill Johansson ”endast” kasta ut de flyktingar som smugglats in illegalt i landet och visserligen försöker han maskera förslaget med svammel som ska låta som omsorg om flyktingarna själva. Att han fiskar efter de 2,98% som SD fick i kommunalvalet i Göteborg senast är väl ändå inget djärvt antagande. Malmös Illmar Reepalu var inte sen att hänga på. Han verkar vilja stänga Öresundbron för alla som ser det minsta svartmuskiga ut om man får tro dagens uttalanden. Förvånande åsikt från Reepalu? Nja, han har hela 7,47% att plocka från SD så så det finns ingen anledning till förvåning.

Nu får vi se hur lyckat det blev, Mona Sahlin var snabb att ta avstånd från det hela. Så stort val har hon nog inte heller. Man kan ju undra vad de potentiella regeringskamraterna inom Vänsterpartiet skulle tycka om en invandrarfientlig linje från (s)?

Skäll blir det också från (m)igrationsministern. Konstigt vore det ju annars. Sahlins avståndtagande gör dessutom att han kan inkassera jack pott. Både anklaga ledande sossar för främlingsfientlighet och påstå att socialdemokraterna saknar en ”enhetlig linje i en så viktig fråga som flyktingpolitiken”. Grattis Billström! Idag blev det bingo!

Göran Johansson kan dock trösta sig med att SvDs ledarredaktion håller med honom. Om det nu är nåt som en sosse uppskattar.

Etiketter: , , ,

12 svar to “På fisketur i SDs vatten”

  1. nisse Says:

    Nu är det snart slut med julgranarna på torg och skolgårdar. Skolterminerna kommer slitas sönder av olika religiösa lov vid sidan av ”våra kristna. Så småningom kommer ”vår” grundlag urholkas.

  2. Lars Allsta Says:

    Håller absolut med Götets starke man , någon må ta bladet från mun !

  3. Magnus Says:

    Jag tror att majoriteten av svenskarna inte tycker om Sveriges invandringspolitik. De tycker inte heller om SD’s politik där man skuldbelägger invandrarna men när inget annat riksdagsparti ens vågar diskutera frågan så kommer en del i rent missnöje rösta på SD. Om de etablerade partierna tar sig ann denna fråga och vågar att diskutera och ta ställning så underminerar man helt SD’s roll.
    Själv så tycker jag invandring och rörlighet är i huvudsak bra, dock så är frågan hur många som ett lands bärkraft kan ta, både socialt som ekonomiskt. Jag tror att vi verkligen är på gränsen. Kanske 10 000 personer per år är vad som är möjligt och då får man räkna in de vi redan har tagit emot. Svår fråga, om tabun bryts kanske jag själv ändrar åsikt, vi får se!

  4. sara Says:

    Röstar på orginalet sverigedemokraterna.

    I valet 2010 får de min röst och många andras över 4 % spärren utan problem. Sedan är det slut på massinvandring utan krav.

  5. robban Says:

    Håller med Sara…
    jag vill icke att mina dottrar ska bära slöja när de blir stora…

  6. fhe81 Says:

    Tyvärr får sd min röst också. Jag hade hellre röstat på Reinfeldt, om det inte vore för att m inte förmår se till landets intresse i denna fråga. Det är inte så att jag är emot invandring, men det kostar pengar att ta hit en massa dåliga skattebetalare.

    Billström är f.ö. en första klassens karaktärsmördare.

  7. Fred Says:

    ja, instämmer med sara. SD får också min röst 2010. En helt oansvarig, pk-orienterad politik. Fd moderat…PS ”de nya moderaterna” med tonåringarna schlingmann & reinfeldt vilka skämt!!! Jag känner mig GRUNDLURAD..det tror jag även andra gör.

  8. Geir Says:

    Ett tillfälligt utspel säger inget. De etablerade partierna fattar ännu inte vilken oro det finns hos folket.

    SD kommer avgöra nästa val.

  9. populisten Says:

    Ser man på. En hel massa kommentarer och alla håller med Johansson. Jag kan alltså konstatera att fisketuren verkar ge en hel del napp.

    Geir tycker det är ett tillfälligt utspel, men jag undrar jag. Det kan lika väl vara en testballong. I så fall är det en lyckad testballong. Jag tror att ni SD anhängare borde oroas en del över detta. Sossarna har historiskt varit makalöst skickliga på att stjäla andras frågor och göra dem till sina.

  10. Magnus Says:

    ”Jag tror att ni SD anhängare borde oroas en del över detta. Sossarna har historiskt varit makalöst skickliga på att stjäla andras frågor och göra dem till sina.” -Populisten

    Det var det även jag försökte framföra. SD’s värsta fiende är inte att man tar tag i denna fråga utan tvärtom. Dock så är bollen redan i rullning och det är lite för sent att underminera SD till valet 2010 där de troligtvis kommer in. Då kommer man uppmärksamma denna fråga och gå på den linje som får de andra att se dåliga ut samtidigt som man tar in majoritetens åsikt. SD kommer då att undermineras och åka ut (likt Ny Demokrati gjorde en gång i tiden), kanske redan
    2014. Alternativet är att fortsätta isolera SD och ignorera invandringspolitiken så mycket att SD blir ett seriös politiskt riksdagsparti och den risken kommer de etablerade partierna troligtvis inte att ta (t.ex Danskt Folkeparti).

    Vi får se om min politiska anlys kommer att stämma. Frågan är intressant och jag hoppas att vi kan få lite dialoger så att inte endast en sidas åsikt kommer fram.

    Ha det gott!

  11. populisten Says:

    Magnus, jag tror iofs du har rätt i att SD kommer in i riksdagen 2010 (även om jag nog hoppas att de inte gör det). Men jag tror inte de ska känna sig säkra. Antagligen har du rätt i parallellen med NyD. SD bygger dock sin organisation underifrån på ett klyftigare sätt en NyD som egentligen bara var Ian och Bert.

    Dock tror jag inte SD kommer att plocka röster främst på invadringsfrågan. Det kan verka paradoxalt, men beror på att alla partier (även SD) måste vara noga med att säga att man inte är emot invandrare utan den fördas invandringspolitiken. Detta kommer alla de etablerade partierna undan med även när de för fram tydligt invandrarfientliga förslag (vilket iofs inte är väldigt ofta). Pga av sin historia i rörelser som BSS så har SD mycket svårare att lyckas med detta. I själva verket riskerar SD att framstå som rasistiskt även när de endast kritiserar den förda invandringspolitiken. Nu finns det dock tre andra frågor som givits dem till skänks (främst av de nya moderaterna):

    1) Försvaret. Vad ska en försvarsvän rösta på numer? Knappast moderaterna.

    2) Homoäktenskap. Trots att en majoritet eller åtminstone en mycket stor minoritet av väljarna nog tycker det är helt självklart att äktenskap är mellan man och kvinna så är nu KD ensamma i riksdagen om den åsikten. KD kan tvingas släppa igenom homoäktenskap för att hålla ihop regeringen. Bara att tacka och ta emot för SD i så fall.

    3) EU. Om man är skeptiskt till EU men inte kommunist eller trädkramare, vad ska man då rösta på? Det ska föresten bli intressant att se hur det går för SD i EU-parlamentsvalet 2009. Ett valdeltagande på strax över 30% tillsammans med junilistans kollaps kommer ge SD mellan 10 och 20%. Minst.

  12. Magnus Says:

    Jag håller i huvudsak med dig. Kan tillägga att SD även försökt att profilera sig som ett pensionärsvänligt parti.

    Speciellt är din punkt 3 stark. Partiet Junilistan startade ungefär en månad innan EU-parlamentsvalet och fick 15 % av rösterna. Där finns absolut en stor väljarbas.

Kommentera

