Protest mot vadå?

Både DN och SvD reläar vidare en TT-nyhet att danska lastbilsförare blockerar godstrafiken över Öresundsbron och via färjorna i Helsingör. Ingen av tidningarna ger dock skuggan av förklaring till aktionen. Att förarna är arga kan man väl utgå ifrån. Men på vad?

Jag förväntar mig faktiskt att landets två ledande tidningar ska prestera bättre än så. Något ska väl tidningarnas nyhetsredaktioner kunna fylla på med själva innan de pumpar ut nyheterna på sina webbplatser. Vill jag läsa ofiltrerade TT-nyheter kan jag läsa Metro.

Annonser

11 svar to “Protest mot vadå?”

  1. Björn Says:

    De protesterar mot de allt för hårda kör & viltidsreglerna inom EU som endast medger 9 timmars total körtid, endast 1 min för länge kan ge 3000 kr i böter här i Sverige vilket motsvarar ungefär vad en chaufför tjänar ihop på en hel vecka efter skatt.
    Dessutom leder begränsad körtid till att många stressar för att hinna innan körtiden tar slut för att hinna så långt som möjligt på ett pass, istället för att ta det lite lugnare exvis genom små samhällen och komma fram en halvtimme senare.
    Börjar du klockan 6 på morgonen så får du inte jobba längre än till kl 15-16 på eftermiddagen. Mer rimligt hade varit åtminstone 12 timmars körtid vilket inte skulle påverka säkerheten något nämnvärt, däremot lönsamheten.
    Framförallt för den som är enbilsåkare och som investerat mellan 1-2 miljoner i en modern lastbil(kanske Volvo eller Scania) och vill kunna amortera av det lånet hyfsat snabbt.
    Jag förstår att de säger ifrån och de har mitt fulla stöd, hade varit intressant att se vad som skulle hända om alla lastbilar stannade inom EU typ en månad.
    Transporter är nödvändiga för ett fungerande samhälle och då bör även villkoren för att utföra dessa vara rimliga och ej som idag stiftade av någon skrivbordsnisse som inte begriper hur det fungerar rent praktiskt. Med den nya digitala färdskrivaren så har man i princip belagt varenda chaufför med en personlig elektronisk fotboja som registrerar allt, efteråt kan Polisen sen gå in, kanske en månad efter, och se precis hur en person har jobbat och därefter utfärda böter.
    Hur många skulle acceptera en liknande behandling på sitt eget jobb?
    Det råder dessutom brist på lastbilschaufförer i dag och det är nog ganska förståeligt varför, förr var det ett väldigt fritt yrke där man skötte sig själv. I dag så är det fotboja som gäller.

  2. marcus Says:

    tycker ocksa att det är väldigt daligt av DN att skriva en artikel utan att förklara orsaken till blockaden. man undrar ibland om det verkligen är journalister som skriver artiklarna i DN. helt otroligt,.

  3. Ensomvet Says:

    Inte för att vara sån, men lite säger dom faktiskt om det, nämnligen detta:
    ”Lastbilschaufförer spärrar godstrafiken över Öresundsbron, i en protest mot kör- och vilotidsregler och mot höga böter.”

  4. populisten Says:

    Dusomvet: jo lite skrev de faktiskt, men det var inte mycket till bakgrund. I själva verket var de så lite att jag inte riktigt begrep vad de menade (men det kan ju bero på mig). På Sydsvenskans site stod det betydligt mer. Kanske ett Stockholmsperspektiv som lyser igenom?

    Marcus: Jag tycker ofta man ser exempel på en extrem lathet hos journalister. Väldigt ofta återberätter de rakt av något från TT eller än värre från en Press Release från något företag eller forskningsorganisation. Det senare är väldigt vanligt bland vetenskapsjournalister. Det finns så klart bra journalister också. Lika bra att tillägga det innan nån hoppar på mig.

  5. Mikael Says:

    Protester, ja!
    Protesterna gäller väll arbetstider och bötesbeloppen som skrivs ut?
    Finns det någon annan yrkesgrupp som myndigheterna ett år efter det att du en fredag kört en halvtimma för länge bötfälls för detta med tusentalskronor? Sova och vila ska vi göra mer än barnen hemma… Myndigheterna skyller här på trafiksäkerhet? Skitsnack, polisen här är endast en utsträkt hand åt konkurerande transportsystem typ järnväg och fartyg.Systemet som det är uppbyggt i dag skapar stress, man kör i mot klockan. Vem tusan vill sitta på en trist parkeringsficka utanför Eslöv när man kan få sin dygnsvila på ett café med möjligheter till både mat och socialt umgänge. Hoppas detta åtminstånde skapar en debatt så vi chaufförer själva får bestämma hur vi vill förvalta dygnets timmar.
    //Micke

  6. Snille Says:

    Vet inte bakgrunden till allt det här men… Anledningen till att de införde striktare regler var väl för att förarna körde för länge tidigare och riskerade somna vid ratten eller skapa fara för andra. Böterna kan de väl sänka så att de är små första halvtimmen men stora ju längre man kör.

    Jag skulle älska om jag hade begränsning hur länge jag fick jobba. Tyvärr är inte det fallet, men å andra sidan riskerar jag inte liv och lem för andra om jag är trött eller gör fel på jobbet.

  7. Mr T Says:

    Instämmer till fullo angående kritiken mot tidningarna som enbart skrivit ”i en protest mot kör- och vilotidsregler och mot höga böter.”

    Detta är ju helt öppet för läsarens tolkning, är det höga fortkörningsböter de protesterar mot? är det böter mot andra regler? är det för långa körtider per pass? är det för lite vila? eller är det …??

    Otroligt dålig journalistik bakom dessa artiklar i vad som brukar vara bra tidningar.

  8. o Says:

    Håller med dig populisten, men skulle nog inte välja ordet lata. Snarare är det orimliga arbetskrav även för journalister. Det är synd, men det är få av oss mediekonsumenter som är beredda att betala för mer djupgående granskningar.

    Tack för förklaringen Björn! Det är just sådana regler som har gjort att jag har dragit mig för att bli chaffis, så du har nog ganska rätt i din analys.

  9. Hummer Says:

    Skönt att tradarna står stilla så slipper man ju dessa vägmarodörer på vägarna, frakt skall gå på räls eller båt så sparar vi miljön.

  10. populisten Says:

    Mikael: Har inte tänkt på att reglerna kan vara del i en komplott mot lastbilarna. Eftersom jag är i järnvägsbranschen så kanske jag borde börja gilla dem. 🙂 Nej skämt åsido så tycker jag att det bästa vore om lastbil och tåg kompleterade varandra bättre. Det skulle alla tjäna på.

    Ligger det inte en ganska osund inställning till ansvar bakom dessa regler? Borde man inte försöka klämma åt åkerier som gör osunda körscheman istället för förare som vill köra 30 minuter längre för att kunna få sova hemma eller på ett bättre ställe efter vägen?

  11. Janne Says:

    Protesterna påstås vara organiserade av chauförrer, men det är chauförrer som äger minst en lastbil. Inget fackförbund stöder dem och de är inte medlemar i facket, men en del är förmodligen medlemar i någon småföretagarorganisation. I Danmark organiseras chaufförerna av 3F och dom har klart tagit avstånd för den som en reaktionär manifestation. En manifestation för att vrida klockan tillbaka till den tid när arbetsköparna hade rätten att beordra arbetarna till obegränsad övertid.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: