Den grå massans försvarare

Ibland hittar man samband som andra kan tycka är långsökta, eller kanske inte ens existerar för andra. Ett sådant samband uppenbarades för mig idag.

Igår såg jag att Jakob E:son Söderbaum bloggar om en diskussion i den konservativa uppsalaföreningen Heimdal angående eventuell deltagande i Gay Pride (inlägget är i stort bara ett återgivande av en ledarartikel från Barometern OT). I korthet verkar det handla om föreningen självmant ska vara med i Gay Pride eller inte. Argumenten för redovisas inte men argumentan mot (som hänförs till homosexuella medlemmar) är att Gay Pride är ett vänsterjippo som en borgerlig studentförening ska hålla sig utanför.

Idag läser jag Per Gudmundsons ledarartikel i SvD om hur medelklassen kommit till makten i landet och hur kulturvänstern våndas och förfäras över detta.

Så vad är sambandet? Jo för mig finns ett samband genom dett inlägg som jag skrev i samband med Gay Pride-festivalen i somras. Festivalen har i mitt tycke utvecklats till en synnerligen trist blandning av politiskt korrekta mediakändisar och sexuella exibitionister. Varför skulle en person ur den grå massa som jag hyllar och som Gudmundson kallar medelklass vilja vara med i en sådan festival?

Jag har inte med Heimdals beslut att göra, men om föreningen vill ge ett bidrag till debatten i denna fråga så är ett officiellt avståndstagande från Gay Pride mycket intressantare än att lamt följa med den officiella borgerligheten i ett hyllande av vänsterns HBT-retorik. För fast Gudmundson menar att medelklassen nu tagit makten så för ännu ingen dess talan, fortfarande är det de politiskt korrekta särintressena som hörs i debatten. Att ändra på det är en stor och viktig uppgift för opionsbildare av alla de slag på den borgerliga kanten. En stor och mäktig grå massa finnsdärute i villaförorterna, den slumrar bara och väntar på att någon skall tala till den.

Sedan har man förståss all rätt att tycka att mexitegel är fult och att Chopin är intressantare än Vikingarna. Men till skillnad mot kulturvänstern så måste man inte därmed se sig som förmer.

5 svar to “Den grå massans försvarare”

  1. Marthin Says:

    För första gången försvann en av mina kommentarer från Söderbaums blogg, vilket visar hur extremt känsligt det är.

  2. populisten Says:

    Du är alltid välkommen att posta din kommentar här. Här raderas inga kommentarer som jag bedömmer som lagliga.

  3. N Says:

    När man har de politiska glasögonen på sig så skulle jag ge dig rätt i att pridefestivalen har en vänsterprägel – men en gissning är den absoluta majoriteten som deltar gör det för något så plumpt och medelklassigt som att man faktiskt vill roa sig och ha kul.

    Så om Heimdal, du som skrivit det ovanstående och alla andra som är en del av den så avskydda grå massan verkligen vill reta upp vänstereliten så är mitt förslag att ni åker in till Stockholm nästa pride och tar ett glas öl eller vad man nu tycker är skoj. Skit i att gå på seminarier och annat utan roa er glatt och gläds över att prideledningen vrider sina arma vänsterhänder åt er eländiga medelklassighet.

    För övrigt bygger Pers argument i SvD på att det inte går att bli en talesperson för den grå massan. Den klarar sig väl utan att män på högerkanten med politiska ambitioner använder den för att höja sin egen röst.

  4. populisten Says:

    N, din idé är inte dum. Tyvärr bidrar öldrickande i plastmugg just under Gay Pride-veckan till att legitimera en massa HBT-seminarier som man kanske inte alls delar åsikt med. Då var vattenfestivalen mycket bättre, den retade kulturvänstern maximalt utan att ha tillstymmelsen till budskap.

    ”För övrigt bygger Pers argument i SvD på att det inte går att bli en talesperson för den grå massan. Den klarar sig väl utan att män på högerkanten med politiska ambitioner använder den för att höja sin egen röst.”

    Det är inte så jag läser hans artikel. Men visst genrellt behöver kanske inte den grå massan någon som för dess talan. Däremot finns ett stort behov av politiker som tar massans behov och upplevda problem på allvar. Om inte de etablerade partierna gör det så kommer andra krafter nämligen att göra det. Det är i de vattnen som SD fiskar. För övrigt var väl alliansens valseger ett bevis på vilken politiskt kraft som finns att hämta i att beskriva världen utifrån den grå arbetande massans perspektiv?

  5. populisten Says:

    En ursäkt till Söderbaum som jag gav fel förnamn i inlägget först. Det är rättat nu. Ska kanske hålla mig till efternamn i fortsättning.

Kommentera

