Kör Torstensson ofta full?

Frågan i titeln är naturligtvis ofin, och jag har hittills inte haft någon anledning att misstänka att infrastrukturministern ägnar sig åt rattfylla. Men en artikel i dagens DN får mig att undra. I den avslöjar nämligen Åsa Torstensson att hon skulle vara beredd att betala upp till 8000 kronor för ett s.k. alkolås. Själv skulle jag inte vara beredd att betala ett öre för en sådan tingest till min bil. Den behövs nämligen inte, eftersom jag inte kör bil då jag druckit alkohol. Men det är ju möjligt att Åsa Torstensson saknar min karraktär. Vad vet jag om det?

Det jag däremot säkert vet är att alla de som ropar på obligatoriska alkolås i alla bilar går mig rejält på nerverna. För det handlar ju inte om varken trafik eller alkohol, utan om en grundläggande attityd. I fråga efter fråga blir lösningen att lägga pålagor och restriktioner på den skötsamma majoriteten istället för att sätta dit och lagföra den minoritet som inte sköter sig. Vi ska ha hög skatt på alkohol eftersom ett fåtal dricker för mycket, vi kan inte längre betala kontant på bussen eftersom alltför många rånare springer lösa och så vill man ha alkolås i alla bilar eftersom ett litet fåtal kör berusade. Men får jag komma med ett annat förslag? Lås in skurkarna och fyllekörarna i fängelse och låt oss andra sköta våra liv ifred! En mycket stor majoritet av skurkarna är ju dessutom återfallsförbrytare så det torde ju inte vara svårt att lista ut vilka de är.

Nu verkar Torstensson inte så sugen på obligatoriska alkolås i all privatbilar, däremot för yrkestrafik och dömda rattfyllerister. Och varför skulle inte det vara ett tillräckligt förslag? Den som inte tycker det har i mina ögon avslöjat sig som en person som hellre jävlas med sina medmänniskor än löser de verkliga problemen.

För övrigt är det ju inte helt osannolikt att andelen alkoholpåverkade förare skulle öka om alla hade alkolås. Hur många skulle inte resonera så att om alkolåset ger OK så är det bara att köra? Och vipps så skulle vi ha en massa människor med 0,19 promille i blodet ute på vägarna…

Ett svar to “Kör Torstensson ofta full?”

  1. Karl Says:

    Sedan kan man ju också diskutera hur illa det är att köra bil med 0.2 promille alkohol i blodet. Nere i Europa är 0.5 promille väldigt vanligt, det är också vanligt att bilförare ibland dricker 2-3 öl innan dom kör.
    Vore intressant att se lite statistik som visade hur illa det är att köra med 0.5 promille i blodet, min gissning är att det inte är så illa. Det var ju inte heller så länge sedan det var 0.5 promille i Sverige så statistiken måste ju även finnas här.

Kommentera

