PR och populism

SvDs P J Anders Linder skriver idag två intressanta inlägg, dels på ledarredaktionens blogg dels på sin egen. Det ena inlägget berör Reinfeldts påstådda osynlighet som Linder hävdar egentligen är en avsaknad av ideologi, det andra undrar om något alliansparti förmår ta till sig den folkliga borgerlighet som sjuder i Småland.

Linders tes att det är ideologi som saknas för Reinfeldt kan synas vettig, för helt klart är Reinfeldt inte en ideolog på samma sätt som Göran Persson var. Likväl håller jag inte med honom för jag tror inte att folk traktar efter mer ideologi utan mindre. Vad folk vill ha av politiken är istället lösningar på de problem som de har i sin vardag. Många av de förändringar som regeringen gjort sedan den tillträdde har också varit i den riktningen. Så varför är inte opinionssiffrorna bättre? Varför upplevs Reinfeldt som osynlig? Jag tror det har med PR att göra. Reinfledt framhåller ofta att han strävar efter ett mer modernt ledarskap än Göran Persson. Ett ledarskap som är mer lyssnande än styrande. Det är inget fel i det, men det finns en del till som brukar nämnas som viktigt i modernt ledarskap: säljförmågan. Det är här det brister. Visst säljer Reinfeldt in sitt budskap, men han glömmer att sälja in sin framgång. Arbetslösheten sjunker till rekordlåga nivåer samtidigt som inkomstskatten sänks. Man kan tycka att det är nåt som säljer sig självt, men så är det inte. Allt måste säljas idag, även ens egna bedrifter. Reinfeldt och regeringen måste upp på barikaderna för att tala om vad sanlöst bra det går. De borde klistar städerna fulla med affisher och fylla debattsidorna i pressen då de sänker skatten. Och de borde se till att tidningarna fylls av berättelser om arbetslösa som fått jobb. Kort sakt debatten måste fås att handla om regeringens framgångar istället för dess misslyckanden.

Socialdemokraterna har alltid varit på detta. Men än viktigare har varit deras förmåga att göra frågor till sina. Och Reinfeldt försöker visserligen göra detta med klimatfrågan, och framgången verkar vara hyffsat bra hittills. Men det räcker inte. För att riktigt kunna surfa på opinionsvågorna måste man inte bara knycka motståndarens frågor utan också identifiera de frågor som drivs av ens vänner och utveckla dem. Att som Linder önskar snappa upp de småborgerliga strömmningarna i Småland och utnyttja dem vore populism. Men det vore populism av bästa märke. Folk vet vad de vill ha, och ligger det ideologisk nära det man själv vill så är man dum om man inte ger dem det.

Tillsammans ger detta kombinationen som säkrar makten på sikt: PR och populism. För opinionen måste vinnas varje dag och då måste man våga driva de frågor som det redan pratas om vid köksborden samt tala om att man gör det. Och att man lyckas i det man gör ska ingen behöva tvivla på.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: