Flamma stolt för yttrandefriheten!

Idag har en svensk flagga och en docka föreställande Fredrik Reinfeld bränts i Pakistan som en protest mot Nerikes Allehandas publicering av Lars Vilks teckning av Muhammed som rondellhund. Den muslimska värden verkar koka av vrede och känna sig kränkt.

Har de verkligen inget bättre för sig? Begriper inte demonstranterna att de eldas på av krafter som vill att de ska förargas över denna fjuttiga sak istället för att se de inhemska problemen? Begriper de inte att deras ledare viftar med Nerikes Allehanda framför deras ögon så att de ska låta bli att titta efter ledarnas egna tillkortakommanden?

Kanske leder protesterna även till våldsdåd. Skulden ligger då inte på Nerikes Allehanda, Lars Vilks eller den svenska regeringen utan på de svenska muslimer som startade protesterna. De muslimer som under Gamal Lamhawdis ledning protesterar i Örebro riskerar att dra på sig en stor skuld för det våld som kan komma att drabba svenskar världen över. Men skulden stannar inte bara där. För i sina unkna källarhål sitter sverigedemokraterna och flinar. Käre Gamal Lamhawdis, du är deras bäste PR-man just nu. Inser du det? Det var väl knappast det du ville åstakomma?

Men för min del får det gärna brännas svenska flaggor i den muslimska världen. För de brinner för yttrandefriheten och finare saker kan man knappast brinna för.

5 svar to “Flamma stolt för yttrandefriheten!”

  1. jake Says:

    Hej
    Mycket bra o väl skrivet tycker jag! Det här borde publiceras i någon större tidning för det är precis det här som det handlar om… Att inte muslimerna belyser detta mer o inser var de riktiga problemen ligger är helt otroligt för mig. Har de blivit så pass mycket förda bakom ljuset på något sätt??

  2. Islamthetruth Says:

    Okej en fråga till dig,

    Vad fyller dessa bilder för syffte?
    Vill man visa dessa örebroare att mohammed och hans folk är hundar?

    Okej om det skulle vart så att någon vid namn Mohammed som lever just nu, kränker folk i sverige och någon journalist skriver om denna man som kränker folk då kan man kalla det för yttrandefrihet och jag är också med om det.

    Och säg mig, vart går gränsen mellan yttrandefrihet och hetsmot folkgrupp?

  3. populisten Says:

    Islamthetruth, det saknar betydlese vad Vilks vill säga med sin bild. Kanske vill han provocera, kanske vill han väcka debatt eller kanske ville han bara rita en kul bild. Vad vet jag?

    Men detta är den typ av bilder som man får tåla att se i ett öppet samhälle. Alla har vi våra frågor som ligger oss nära hjärtat och som vi inte vill att andra driver med. Men likväl måste vi tåla att andra inte delar vår respekt för detta och tar sig friheten att driva med dem. Ibland kan det t.o.m. vara bra att dessa saker ifrågasätts. Och detta gäller även religion. Kristendom, islam eller vad man nu tror på har ingen rätt att behandlas anbnorlunda bara för att det är religion. Den som vill bo i ett land där man slipper se sådana bilder har för övrigt många länder att välja mellan. Man måste inte bo i Sverige.

    Härom veckan publicerade en tidning i Malaysia (tror jag) en bild av Jesus med en cigarett i ena handen och en ölburk i den andra. Jag har inte sett några kristna i Europa bränna flaggor för det?

    En fråga tillbaka: inser du inte att regimerna i Iran och Pakistan använder denna fråga för att dölja sina egna samhällens tillkortakommanden för sina folk?

    Jake, tack för berömmet. Jag tror att det finns gott om muslimer som inser just detta. Det vore väldigt bra om de hördes mer i debatten.

  4. islamthetruth Says:

    Den enda anledningen jag ser i denna bild är att provucera muslimer, och sen när muslimer blir arga så säger man: Ni muslimer är omännskliga och kan itne ta skämt.

    Yttrandefrihet kan vara bra när man är förtryckt, inte när man skal kränka folk.

    Detta är hets emot folk grupp, och hade det varit emot judar så hade sverige för länge sen stämplats som antisemitiska.

    Det är inte konstigt att Islamska länder blir kränkta.
    Jag är inte med att man skal använda våld, men man kan inte kränka folk och tro att dessa kommer va tysta.
    Jag tycker att man borde ta det mer politiskt.

  5. populisten Says:

    Islamthetruth:

    Yttrandefrihet slår åt båda hållen. Man kan inte ena dagen omfamna den när man själv vill säga nåt och andra dagen gnälla som en barnunge för att någon ritar en bild. Den gäller åt båda hållen. Du skriver ”så säger man: Ni muslimer är omännskliga och kan itne ta skämt.” Ja, men det ligger ju något i det eller hur? Det gäller knappast alla muslimer, de jag känner struntar lika mycket i Vilks bild som jag struntar i en bild av Jesus med en pilsner och en cigg. Men ni som nu basunerar ut att ni är förtryckta och kränkta säger mycket mer om er själva än om oss andra. Ni är inte förtryckta i Sverige. Vi har full religionsfrihet. Men det ni vill ha är nåt annat, nämligen en särbehandling. Tyvärr är det inte förenligt med demokrati så som den fungerar i Sverige. Men återigen, man måste inte bo här.

    Vilket folk är det som skulle ha blivit kränkt? Araber? Det finns många araber som inte är muslimer. Muslimer? Det är inte ett folk utan en religionstillhörighet.

    Jag vet inte varför du drar in judar och antisemitism i detta, men jag har märkt att muslimer ofta gör det då argumenten tryter i liknande debatter. För min del får du mer än gärna publicera liknande bilder på judiska profeter (Moses som getabock kanske?). Judendomen ska inte ha någon särställning i samhället heller.

    Jag märker att du undviker att svara på min fråga. Och jag anar varför. Min fråga antyder nämligen ett ansvar hos dig och andra som upprörs av detta. Som så många andra (av alla religionstillhörigheterI vill du inte ta nåt ansvar. Det är så mycket enklare att påstå att resten av världen är emot er.

    Återigen: Mullorna i Iran och militärerna i Pakistan är nog inte särskilt kränkta. Men självklart missar de inte chansen att ena folket bakom sig mot en yttre ofarlig fiende. Allt för att distrahera folket från situationen i det egna landet. Är det verkligen något du vill understödja?

Kommentera

