Barnsex värre än mord?

Jag har tidigare skrivit om HDs nyetablerade praxis på 10 års fängelse som normalstraff för mord. Idag tydliggörs det absurda i denna nya praxis genom en dom på 14 års fängelse för sexuella övergrepp på barn i Borås tingsrätt (SvD och DN).

Sexuella övergrepp mot barn är ett fruktansvärt brott som ska bestraffas hårt. Men att mord i normalfallet ska ge ett kortare fängelsestraff är både obegripligt och kränkande för en normal rättsuppfattning. Skulle den nu dömde mannen kommit lindrigare undan om han istället mördat ett barn? Jämförelsen framstår som absurd och osmaklig men måste ändå göras. För det verkar ju vara ditåt våra rättsvårdande instanser är på väg.

Inget brott kan någonsin vara värre en mord. Eller för att citera Clint Eastwood i filmen Unforgiven (De skoningslösa, på svenska): ”It’s a terrible thing to kill a man. You not only take away all that he has, but also all that he could ever get.” Nej något värre kan man inte göra en annan människa än att mörda denne. Därför ska mord straffas hårdare än alla andra brott. 

Ps. Det lär nog bli ett överklagande till Hovrätten och det är inte omöjligt att straffet då sänks rejält. I Tingsrätten ville yrkesdomaren fria den åtalade på flera punkter pga brister i bevisningen, men nämndemännen ville fälla på alla. Om yrkesdomarna i Hovrätten resonerar likadant som sin kollega blir straffet mycket lägre eftersom de där är i majoritet.

22 svar to “Barnsex värre än mord?”

  1. Monika Says:

    Man kan ju se det som att mannen begick mord gång på gång på gång … offren lever, men … vad har han inte dödat hos dem.

  2. populisten Says:

    Så kan man kanske se det, men då förringar man vad det innebär att mörda någon. Denne mans offer lever. Det kanske tar tid innan de är hela människor igen, men de kan bli det. Den som är död är död. För alltid.

  3. Monika Says:

    Nej, jag förringar inte vad det innebär att mörda någon. Men det finns brott som pågår systematiskt under 10 år som är minst lika hemska. Man skall egentligen aldrig jämföra.
    Clintan tas upp – i många av hans filmer dödades massor av människor, av den roll han själv spelade. I krig mördas massor av människor. Människor torteras mm. i åratal. De blir aldrig hela igen.
    Det är ytterst sällsynt att kvinnor och män som våldtagits mm någonsin blir hela… De är som mord fast på ett annat sätt.

    Men att du skulle vara emot mord och samtidigt ta upp det Clintan säger i en film är för mig inte trovärdigt. Om du ser mord som det värsta brott måste du räkna in ALLT dödande.

    Ett mord på en barnsexist är värre än hans brott?? även om de pågått brutalt i tio års tid … tänk över saken. Man skall inte jämföra olika brott och se något som lindrigare … om det nu inte skulle vara det förstås , t.ex. mord visavi en smäll i ansiktet el. dyl.

    Det är iaf min uppfattning … och du har naturligtvis rätt till din.. Men att påstå att jag skulle förringa ett mord är en underdrift.

  4. Monika Says:

    …skrev fel men hittar inte rätt ord, för överdrift är inte heller bra … jag hoppas du förstår vad jag menar iaf.

  5. Awful Says:

    Håhå jaja va ska man säga. Jag antar att barnen blivit förhörda var för sig så det borde ju gå att fastställa om de talar sanning. Det skulle ta 10000 år att göra rätt för sig efter ett sånt brott. Eller bli skjuten 10 ggr om dan i tio år. 14 år i fängelse är ett hån mot barnen och alla som inte är nåt i närheten av denna förstörare av liv. Jag finner det osannolikt att barnen får ro efter detta, men hoppas givetvis på det. Han skulle få jobba resten av sitt liv i fängelset och allt skulle gå oavkortat till barnen. Han kunde få käka fårögon eller nåt som folk inte vill ha. Det känns osäkert att rätten inte är enig, det borde ju gå att utreda såna här saker.

  6. Monika Says:

    — det är ingen överdrift heller, det är helt taget ur luften …. Och jag skulle kunna påstå att du förringar ett sådant brott då du kallar det för barnsex, men jag låter bli …tror du använder ordet slarvigt, för mig är det dock systematisk våldtäkt mot ett barn.

    Nu har jag väl fått allt rätt…

  7. embe Says:

    Men du har ju fel. Praxis är en sak, men maxstraffet för mord är livstid. Även tidsbestämda straff förkortas ofta till hälften eller åtminstone 2/3-delar, och det kan ju ske även i det här fallet. Fast egentligen kan väl ingen klaga på de 14 åren; det du vill gnälla på är väl att det är för korta straff för mord.

    Personligen tycker jag att fängelse antagligen inte skulle utdömas alls i det här fallet. Mannen är med största sannolikhet psykiskt störd, och borde dömas till psykiatrisk vård och aldrig någonsin släppas ut.

  8. Marina Says:

    Om du tror att vi blir hela igen, så tar du sorgligt fel! Vi får leva med det resten av livet. Det är vi som straffas hårdast.
    Om du levde med mina minnen, mina mardrömmar, min förstörda sexualitet, min otrygghet, min sorg…då skulle du aldrig uttryckt dig så här.
    Du tycker att domen var för hård.. Det är ett slag i magen för alla oss som har efterfrågat att straffskalan skall användas.
    Som du förstår, så är jag inte opartisk.
    Jag står på barnens sida.

  9. Jan Says:

    Det förvånar inte att Monika försvarar domen på 14 år.När det gäller sexbrott tappar ju folk helt konceptet.Det är inte juridiskt försvarbart med en sån dom utan visar bara på att Tingsrätterna är oproffessionella.Ett brott får aldrig bedömas utifrån ledamöternas personligt religiösa inställning.

  10. Monika Says:

    Jag svarar dig inte mer än så här .. jag blir bara arg, då jag inte ser på vilket sätt religiös inställning har när det handlar om så grova sexuella brott mot barn och vilka skador det åsamkar dem som vuxna och under hela livet. Läs Marina och även mitt tidigare inlägg. Själv är jag ateist … och jag vet inte att ateister är mer toleranta mot våld än vad religiösa är…

  11. populisten Says:

    Embe du har helt rätt i att jag inte tycker att 14 år för de gärningar som han dömts för är för mycket. Jag hade gärna sett ett ännu högre straff. Min poäng är att det är stötande att normalstraffet för mord kan vara lägre än maxstraffet för något annat brott över huvud taget.

    Monika och Marina, jag är rädd att ni kommer att få anledning att vara ännu mer upprörda efter hovrättens dom. För som jag skrev i mitt PS så tror jag att manen då kommer att frias på de punkter som Tingsrättens yrkesdomare ville fria honom på. Men rikta då inte er ilska mot hovrätten, beviskraven måste vara lika höga även för dessa brott, rikta den istället mot polisens undersökning. Hur har egentligen förhören gått till om de olika målsägandena har kunnat anpassa sina historier till varandra? Det är riktigt illa om slappa polisförhör leder till att brottslingar inte kan dömas för det de gjort.

  12. Awful Says:

    ”Jan” säger att sexbrott straffas för hårt. Så du tycker det är helt ok att tvinga barn att ha sex med hund, misshandla dom och våldta dom gång på gång år efter år. Din inlevelseförmåga verkar inte existera och du verkar helt befriad på empati överhuvudtaget. En ”förmåga” som du säkert delar med den dömde.

  13. populisten Says:

    Monika jag missade att svara på en av dina kommentarer ovan. Jag ber om ursäkt och svarar nu istället.

    Man måste tyvärr jämföra olika brott om man ska kunna fastställa en straffskala. Även om det är en väldigt obehaglig övning så kan man inte komma runt det. Jag tycker då att normalstraffet för mord ska vara minst lika högt som maxstraffet för alla andra brott. Så är det inte idag eftersom HD försöker etablera en ny praxis där normalstraffet blir 10 år. Däremot menar jag inte att man inte ska kunna dömas till kortare tid även för mord om det finns förmildrande omständigheter. Om t.ex. en kvinna som misshandlats av sin man under lång tid till slut inte ser någon annan utväg än att mörda honom skulle jag se det som en så förmildrande omständighet att jag inte skulle protestera om det blev villkorlig dom.

    Clintan kan du få tycka illa om om du vill, men citatet tycker jag talar för sig själv. Dessutom kommer det från en film som allt annat än glorifierar våld och mördande.

  14. Monika Says:

    Jag har inget emot Clintan

    Nej, och då handlar det inte om brottet utan om omständigheterna kring brottet. Och det är nog vad Martina och jag och andra också ser till. Därför kan systematiska våldtäkter mot barn komma upp i en högra straffsats än vad ett mord kan. Det är förresten väldigt sällsynt att brott mot barn och kvinnor kommer upp i så höga straffsatser som 14 år.

    I det fall som tas upp och med det vi känner till om det, så är 14 år minimum.

    Jag skulle önska att ALLA insåg hur våldtäkt och speciellt de som sker mot barn verkligen skadar, för livet… Det är inte en liten sak för den som drabbas! Det är ett oerhört grovt brott även om inte våldtäkten i sig själv är grov. Och det handlar inte om någon moraluppfattning, som vissa tror, som bidrar till skadan. Våldtäkt är att ta ifrån en annan människas hennes värde, vilja och rättigheter. Det är ett mycket grovt brott och bör också betraktas som det. Därför kan det jämställas med mord, eftersom det oftast blir livslångt….

    Så länge det inte finns andra sätt än att fängsla människor, måste vi göra det. Men att låsa in folk är inte heller någon lösning i längden. Frågan är om man måste låsa in folk för alla typer av brott. Men det tillhör en annan diskussion.

  15. Monika Says:

    Jag vill poängtera att jag ser allt *sex med barn* som våldtäkt. Det sker enbart på den vuxnas villkor och kan inte ses som ett samtycke.

  16. Kalle Says:

    Monika

    På vilket sätt förekommer det våld om det inte förekommer våld? Våldtäkt är något som har med våld att göra. Förgrepp av underårig hade kunnat ha samma straffskala som våldtänkt för vuxna och våldtäkt av underårig hade kunnat ha en högre. Som det är nu så förespråkar du lek med ord beträffande vårt domstolsväsende vilket i mina ögon nervärderar ditt synsätt på våld och därmed allt som har med våld att göra. Rätt namn på rätt sak.

    Föresten, om två 14-åringar har frivilligt sex med varandra? Vem våldtog vem och vem är det som är förrövare och vem är offret? Jag citerar dig ”Jag vill poängtera att jag ser allt *sex med barn* som våldtäkt.” Detta är den strikta språktolkningen jag gör. Varför ska jag bry mig om sammanhanget och omständigheterna om du inte själv gör det?

  17. Monika Says:

    Kalle
    Jag måste ha uttryckt mig ytterst dåligt för jag förstår inte alls ditt inlägg och på vilket sätt det har med mina inlägg att göra. Jag ville bara förvissa mig om att jag ser sex med barn som våldtäkt ifall någon skulle tro att jag bara menade våldtäkt – huvudbloggen skriver barnsex.

    När det gäller två fjortonåringar handlar det inte om att det med automatik är en vuxen som ställer villkoren, som det alltid är när det handlar om en vuxen som säger sig ha sex med barn.

    Jag avskyr när folk försöker bagatellisera det här istället för att verkligen förstå allvaret, genom att ta upp det som är ömsesidig sex, vilket det troligen är när det handlar om två 14-åringar. Då handlar det om att två barn eller tonåringar börjar utveckla sin sexualitet – en helt annan sak. Men det kan vara våldtäkt också … men inte med automatik.

    Är det så svårt att fatta att man inte skall utnyttja barn och tonåringar för att tillfredsställa sin egen sexualitet när man är vuxen. Det är den vuxna som har ansvaret. Och även om en 13-åring skulle vilja ligga med en 26-åring är det den vuxna som skall sätta stopp…. så är det bara.

    För mig är det otroligt man kan tända på ett barn eller tonåring … att öht kunna se dem som potentiella sexpartner – Tittade på human trafficing i tisdags och torsdags … den värsta formen … usch!

  18. Monika Says:

    Det är alltid våld om det inte finns något samtycke och barn och tonåringar står alltid i någon slags förtroendeställning till den vuxna. Då blir det våld … men våld är milt, grovt, brutalt och fullständigt sataniskt.

  19. guysvartling Says:

    Om tusentals bögar vill ha sex med en sexåring kan det anses vara fel? För att tillfredställa sveriges tusentals bögar så har redan pedofili och pederasti legaliserats om än indirekt, nästa steg är massproduktion , allas barn är potentiella aktörer….. dessvärre…..

  20. populisten Says:

    Guysvartling, jag begirper över huvud taget inte vad du menar.

  21. Roger Says:

    Ville bara skjuta in en tanke
    Varför ”bonkar” man ihop flera gärningar i ett åtal?
    Ska man tvunget göra det så borde var och en av gärningarna bedömas och straffas enskilt.Summan blir då 10 våldtäkter ger en 40 -50 år på kåken(vilket jag personligen anser är för lite) 10 mord ger då ca. 200 år vilket jag också anser vara för lite).Detta måste ju vara det ända rätta för som det är nu så kvittar det om du våldtar eller slår ihjäl 5 eller tio personer.

  22. Populisten Says:

    Roger, principiellt intressant tanke. Det är väl så det fungerar i t.ex. vissa delstater i USA där också 200-årsstraff förekommer samt multipla livstider ibland.

Kommentera

