Biltullar är moderaternas draksådd

För ungefär 30 år sedan besökte två unga moderater Singapore. De fann att staden hade trafikproblem men att man hade försökt ta i tu med problemen. De två unga moderaterna tyckte också att lösningen var alldeles utmärkt eftersom den bestod av ekonomiska styrmedel vilket tilltalade deras nyliberala sinnen. Väl hemma föreslog de därför att just denna lösning skulle användas för att lösa huvudstadens trafikproblem. Lösningen var biltullar och moderaterna var Carl Cederschiöld och Anders Gustáv.

Förslag vann inte mycket gehör men frågan var väckt och har sedan dess inte velat dö. Cederschiöld och Gustáv förvandlades med tiden till förslagets värsta kritiker med var sin kommun som bas (Cederschiöld i Stockholm och Gustáv i Solna). Som statens specielle utredare har Cedersciöld alldeles nyligen tvingats att hantera denna fråga igen och det är väl oklart var han egentligen står i frågan nu. Anders Gustáv avled hastigt i början av förra året.

Idag dyker biltullarna upp igen i Stockholm. Denna gång inte på försök (om nu någon trodde att det bara skulle bli ett försök förra gången). Som många politiska frågor har den nästan levt ett eget liv. Som konstaterats ovan är det alltså en ursprungligen moderat idé, som sedan drevs av miljövänstern under 25 år med moderaterna och socialdemokraterna som tydligaste motståndare. Så plötsligt efter valet 2002 börjar miljöpartiet ställa krav för att fortsätta stödja regeringen Persson. För att köpa sig kvar vid makten så beordrar Göran Persson Annika Billström att svika sitt uttrycklaga vallöfte att det inte ska bli några biltullar (minns handslaget med Kristina Axén Olin), fast bara på ”försök”. Persson kan kassera in vinsten med sveket genom fyra år till vid makten medan Billström får betala priset genom att tappa all respekt som politker och få lämna ifrån sig rodret över Stockholmssosseriet (låt vara efter samma fyra år vid makten, men Billström hade säkert högre ambitioner). Nu kan de kanske mötas på banken och skratta eller gråta tillsammans åt frågan, eftersom båda blivit (troligen välavlönade) konsulter i näringslivet, så synd är det inte om henne. Så efter en oklar folkomröstning och ett riksdagsval hamnade så bollen hos moderaterna igen och det var ju den nuvarande moderatledda regeringen som fick ”nöjet” att permanenta försöket. Det blev många varv i politiken, och många frågor som egentligen rör hela den svenska demokratin:

1) Genom hela biltullshistorien har landets två största partier visat upp en exempellös principlöshet. Att både moderaterna och socialdemokraterna nog egentligen är motståndare till dessa tullar kan man förstå mellan raderna. Ändå är det dessa två partier som vid varsitt tillfälle se till att genomföra dem. Makten har varit viktigare än denna fråga. Ändå är det ju ingen liten fråga för befolkningen, den kommer att påverka stockholmarna dagligen. Vill vi verkligen att de partier som har anspråk på att vara statsbärande ska vara så fullständigt principlösa? 

2) Eftersom de två största partierna har varit emot har det också funnits en stabil majoritet emot förslaget i de valda församlingarna. På senare år har det varit miljöpartiet som varit den enda betydande tillskyndaren. Men makthungern hos de stora partierna har tillsamans med blockpolitiken stått i vägen för att driva igenom majortitetsviljan. Är det verkligen lämpligt att ha ett politiskt system som kan ge ett parti på mellan 5 och 10% ett sådant inflytande över en fråga?

3) I biltullsfrågan visade återigen socialdemokraterna upp sitt ointresse av att använda folkomröstningar för att ta reda på folkviljan. Istället verkar man se dem som ett verktyg att manipulera fram opinionsmässig legitimitet i svåra frågor. När den s-ledda ja-sidan kuppar igenom en skrivning på valsedlarna som nej-sidan inte godtar så bevisar man tydligt att man skiter i demokratin. Hade detta skett i ett annat land så hade svenska medier skrivit om valfusk! Om vi inte ens försöker genomföra dem korrekt, varför ska vi alls ha folkomröstningar?

4) Folkomröstningar genomfördes i Stockholms kommun samt i en rad kranskommuner. Utfallet blev ja i Stockholms kommun, men nej i samtliga kranskommuner. Eftersom inte alla kranskommuner hade folkomröstning (förträdesvis lät kommuner med vänsterstyre bli att ha dem) kan man bara gissa vad befolkningen i stort i regionen tycker. Men den bästa gissningen är väl att den är negativ. Ändå anser många att man strikt ska följa utfallet i Stockholms kommun. Man brukar anföra något slags märkligt ägandeperspektiv och hävda att det är upp till Stockholms kommun att besluta om vad som händer på deras mark. Ur ett moraliskt perspektiv är dett obegripligt: varför ska solnabons röst räknas mindre än akallabons trots att Solna ligger närmare tullstationerna. Det kunde ändå begripas om frågan vore en kommunal fråga, men med nuvarande utformning är det en statlig skatt. Det vore därför självklart att söka ta reda på vad regionens samlade uppfattning är. Men instrumenten för detta saknas. Det har för mig aldrig varit tydligare än i denna fråga att det saknas en administrativ nivå i Stockholmsregionen. Ett överborgmästarskap som band ihop Stockholms kommun och de kranskommuner som utgör själva den sammanhängande tätorten borde vara arenan för att hantera denna fråga. Hur ska Stockholm kunna utvecklas vidare utan denna nivå?

Nu står vi alla fall här med biltullar. De påstås vara till för att minska trängseln. Men den som tycker att det är trångt i stockholmstrafiken rekomnderas ett besök i en riktig storstad. Har man sett trafiken i t.ex. Bangkok och Teheran så framstår den i Stockholm som rätt gles. Men troligen så handlar det som vanligt om politikens jagt på en stabil skattebas. SvDs huvudledare ser detta som ännu en pålaga på medelklassen. Och så är det nog: ett nytt sätt för politiken att pungslå medelklassen. Ni landsortsbor som ler i mjugg nu kan nog sluta flina: det kommer snart till er också. Skåne planerar redan.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: